Det å kjøpe en
pose First Price-bananer på butikken og det å stirre universets blinde
likegyldighet i hvitøyet, var to sider av samme sak. Det var dette jeg tenkte
der jeg gikk mellom hyllene på Rema, for å supplere Kiwi-varene. Det var ingen
forskjell på det store og det lille, alt inngikk i den samme ordenen, var
underlagt den samme lovmessigheten, tjente den samme gud – Nødvendigheten. Og
Nødvendigheten var Tilfeldighetens tvillingbror – slett ikke dens motsetning,
slik mange lot til å tro. For det vi kalte tilfeldigheter var i virkeligheten
forutbestemt av faktorer vi ikke rådde over, ting som lå hinsides vår
rekkevidde. Det var forutbestemt at jeg skulle velge akkurat den melkekartongen, og ikke den. Jeg følte meg som
hovedrolleinnehaveren i en film jeg ikke hadde regien på, hvor manuset var
skrevet av noen andre, hvor alle replikker og handlinger var gitt.
Improvisasjon var det ikke rom for, moral fantes det ikke, ei heller mening.
Manuset var forutsigbart i de store narrative linjene; uforutsigbart i de små.
Noen rød tråd fikk jeg ikke øye på, budskap og tema var også usynlig. De fleste
karakterene var éndimensjonale, forutsigbare. Noen få leverte overbevisende
skuespillerprestasjoner, men de fleste rolletolkningene var klisjépregede og
banale. Jeg var overgitt til Nødvendigheten, sto der med bananer og melk i en
blå handlekurv, tenkte på universets iboende likegyldighet og de åtte
ølflaskene som fortsatt lå i kjøleskapet hjemme, de jeg skulle drikke senere.
Det var følelsen
av å være en prosess i tiden, en suksesjon av hendelser, reaksjoner, ikke
aksjoner. Ikke en agens, ikke en aktør, men en reagens, en reaktør. Ikke en
agent, men en serie elektrokjemiske prosesser som utspilte seg av ren
nødvendighet, etter fastlagte lover. Prosesser som utfoldet seg i henhold til
lovene lagt ned i elementærkreftene og -partiklene de i siste instans bestod
av. Alle valg jeg tok var en film som utspilte seg. En film uten noen synlig
regissør. Og replikkene mine var det ikke jeg som hadde skrevet. Alle valg jeg
hadde illusjonen av å ta var i virkeligheten deterministiske nødvendigheter som
utspilte seg organisk, tilsynelatende uforutsigbart, men egentlig, for en
allvitende Laplaces demon, med total forutsigbarhet. Viljen var en illusjon, et
epifenomen, den var et slør dratt over sinnets mekanistiske urverk, et
konglomerat av tannhjul og skruer og stenger. Den var et slør som ble borte
idet du gransket det, et slør som gikk opp i røyk. Alt kunne reduseres til
nevroner som fyrer av elektrokjemiske signaler gjennom synapsene. Alt var
dendritter og aksoner og basalganglier og nevrotransmittere og hormoner som
programmerte kroppen til å gjøre sånn og sånn, til å fremkalle de og de
følelsene, den sinnsstemningen, men
ikke den. Det minnet, men ikke det.
Viljens frihet var viljens nødvendighet. Viljefrihet var viljetvang – bundet og
fastlåst lå denne sovende kjempen i midten av hver celle i kroppen, hver eneste
lille fengselscelle.
Dette
var min opplevelse av livet. Dette var følelsen av å være stoffet som var
kommet sammen for å danne meg, følelsen av å være hydrogen og oksygen og
nitrogen og karbon ordnet i et bestemt mønster, ordnet i en matrise og ispedd
enkelte andre sporstoffer, ispedd enkelte elektriske signaler som vandret
gjennom kroppen. Jeg var ikke mer enn summen av noen grunnstoffer blandet
sammen etter fire milliarder år med tilfeldig variasjon og blind, formålsløs
utvelgelse, kun sporadisk avbrutt av guddommelig intervensjon. Det lå ikke mye
intelligens bak det hele, nesten utelukkende blindt, nødvendig design, en
funksjonell konfigurasjon lagd for å møte bestemte utfordringer i et bestemt
miljø som hele tiden var gjenstand for endring, som hele tiden gjennomgikk
press fra de samme organismene den hadde vært med på å forme egenskapene til.
Det var en symbiotisk prosess som utfoldet seg innenfor rammene av energien vi
hadde til rådighet, energien solen bombarderte oss med. Jeg var denne
prosessen, denne flyten av hendelser, denne elven av følelser og tanker og
observasjoner, en elv som tidvis steg over sine bredder. Disse sanseinntrykkene
som uavlatelig strømmet på, fløt over i hverandre, ble summert opp, for derved
å danne det vi kalte en bevissthet, et lokus i rommet, en lokalitet som var i
bevegelse gjennom rom og tid, konstant bevegelse, konstant forandring, alltid
omskiftelig, aldri det samme. Nye atomer kom til hele tiden, gamle atomer
forsvant. Celler døde og celler ble født, men mønsteret endret seg langsomt nok
til å lage en følelse av kontinuitet, en følelse av å ha en identitet, av å
være et selv. Det var følelsen av å være et narrativ, en fortelling uten
forteller, en historie i en bok. Følelsen av å være en biografi, en biografi
som skrev seg selv, enten jeg hadde illusjonen av å ville det eller ikke.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
:-)