1
Det hender man ikke får sove når
man overnatter på kirkegården. Noen ganger holdes man våken av alle lydene,
andre ganger av tankene. Mangt er blitt sagt om tanker, men ennå er nesten alle
uvitende om deres sanne natur. De fleste forestiller seg tanker som noe som
hører hjernen til, noe som oppstår og går til grunne i hjernevindingene. De
færreste vet at tankene kommer utenfra, at de svever i luften mellom
menneskene, løsrevet fra nevrologiske prosesser. Elektrokjemisk aktivitet er
ingenlunde nok til å forklare tenkning, for tankene er lik insekter som flyr i
sverm etter sverm mellom kraniene – snart hit, snart dit, alt etter hvor
bevissthetens lys blusser opp. Som fluer trekkes de mot lyset, de svermer rundt
det, surrer rundt i sirkler, besatt av å besvangre lyset, bli ett med det, slik
Adam ble ett med Lilith og slik Jahve ble ett med Asjera når de pleiet legemlig
samkvem. Men noen ganger, lik insekter på fluepapir, lander tankene i selve
beinvevet, klistres fast for godt og avleirer seg, prentes inn i plastiske
strukturer som stivner og blir permanente hukommelsesavtrykk, fossiliserte
avbildninger av minner som kanskje, i en eller annen fjern fremtid, kan hentes
ut og avleses, lik rillene i en vinylplate.
Mangt
kan holde en våken på en kirkegård. Av og til er det kråkenes hese skrik, som
forpint raller i trekronene; av og til kattuglene, som sitter der med gylne
øyne, skuende utover det fordunklede landskapet mens de gir fra seg en lyd av
innett raseri som synes å komme fra et uoppslitelig ginnungagap av mørke. Det
hender at vinden hindrer en i å sovne, men som oftest er det ens egne tanker
som blokkerer søvnporten. Lik vakter væpnet til tennene, står de der, rustningskledde
og forvorpne, rede til å gjøre alt for å hindre en i å bevege seg forbi
stengselet, ned veien til underbevissthetens dunkle fangekjeller, hvor
monstrøse følelser og fornemmelser vandrer fritt omkring og spiser av tanker som
er lenket til veggene, skrikende og klirrende med tunge kjettinger. Selv visste
jeg ikke noe bedre sted å sove enn på kirkegården. Det var det eneste stedet
jeg kunne sovne lett, trolig fordi de
dødes kraft lå som et beskyttende energifelt rundt meg, og hindret fremmede
tanker i å trenge seg på. Kun unntaksvis presset en og annen opprørsk tanke seg
forbi bolverket av dødskraft og fløy inn i kraniet mitt hvor den kanskje
fremkalte en eller annen irrasjonell frykt som lå der og slumret, lengtende
etter å bli forløst. Da kunne jeg med et rykk reise meg fra benken jeg lå på,
blunke gjentatte ganger med øynene og se meg rundt i noen sekunder, til jeg
gjenvant fatningen og atter sank ned i søvnens lune favntak.
Ja, blant de
døde var det godt å være. Der følte jeg meg virkelig levende. Det var så rolig
der, og vederkvegelsen fant meg så lett, så lett. Den kom krypende innpå meg,
og jeg ønsket den velkommen, tok imot den med åpne armer. Den lot seg ikke be
to ganger, den ble med meg inn, satte seg ned, ble værende hele natten.
Vederkvegelsen var en tålmodig gjest, tålmodig og takknemlig.
Forvitrede,
mosegrodde gravsteiner sto i gresset, omkranset av råtnende blomster. Det bleke
måneskinnet kastet et sykelig lys over krematoriet, hvis tak var synlig som en
heksagonal og enigmatisk konstruksjon bak en hekk i det fjerne, filtrert
gjennom et kniplingsverk av blader i fordunklede sjatteringer. Kirken, knokkelhvit
og ornamentert, flankert av popler, ask og en blodbøk som blødde skarlagensrøde
blader ned på en gruslagt sti som snodde seg rundt denne enorme gravlunden lik
en slakk og spinkel renneløkke. Mengder av singel foran kirkedøren, nesten
fluorescerende i det reflekterte måneskinnet. Lukten av råtnende løv, av
nyslått gress, av sopp som vokste mellom gravsteinene. Lukten av svette fra
nattlig arbeid. Under neglene render av skitt, render av muld. En brødpose
liggende ved føttene mine, full av gråbrune små sopp med en tynn stilk som
nesten aldri var rett, nesten alltid bøyde seg hit og dit, som om den ikke
riktig kunne bestemme seg for hvor den ville vokse. Et kondomformet
fruktlegeme, mørke skiver som bøyde seg skrått opp mot tuppen. Ved benken en
skitten spade, full av jord og gress, flisete og med langsomt løsnende skaft.
Under benken en svart søppelpose, halvfull av et hardt, elfenbenshvitt
materiale. Slik var livet mitt disse dagene, slik var det jeg levde og virket
før jeg forvitret.
Tankene mine,
kretsende lik månen rundt jorden, kretsende som satellitter omkring … Hva? En
fjern stjerne? En fremmed planet? Nei, kretsende rundt et nagende problem, et
problem som hadde opptatt meg i mange år. Ikke sånn å forstå at det var det eneste problemet som plaget meg på denne
tiden, langt derifra. Ei heller det største.
Men det var nå likefullt et slags eksistensielt anliggende, en ganske viktig
sak jeg fant det maktpåliggende å komme til bunns i, ved bruk av de midler Gud
måtte finne det for godt å stille til min rådighet.
I all hovedsak
kretset tankene rundt hvordan vi behandlet våre døde. Skjebnen som ble de døde
til del, sto ikke i forhold til syndene de eventuelt hadde begått. Hvorfor lot
vi dem få denne vanskjebnen? Hvorfor kunne vi ikke la dem gå til grunne på en
annen måte? I ly av natten kunne jeg legge meg på en benk overstrødd av
høstløv, funderende på den merkelige begravelsesskikken som av en eller annen
grunn hadde fått fotfeste i vår del av verden. For var det virkelig rett av oss å gravlegge folk på denne
måten? I svart, fet muld som tærte på kroppene og gjorde dem til knokkelstøv i
løpet av noen decennier? Nei, det forekom meg at det hadde vært bedre å senke
menneskelevningene ned i bunnslammet i oksygenfattige innsjøer, tjern og
lignende. Med tid og stunder ville slam og leire danne sedimentære bergarter
med potensial til å innkapsle og bevare de fossiliserte levningene i minst et
titalls millioner år. En hensynsfull gest overfor fremtidige forskere – enten
de skulle dukke opp eller ei. Det var slike
forhold som muliggjorde fossiliseringen av den såkalte Ida, den 47 millioner år gamle primaten som paleontologen Jørn
Hurum lagde så mye oppstuss rundt en gang i 2009. Og hvorfor skulle vi ikke ta
hensyn til de arkeologer og paleontologer som helt sikkert ville etterfølge
oss? Skulle vi slette ut alle spor etter oss, gjøre det umulig å avdekke
sannheten om vår sivilisasjon og vår tid? I en eller annen fjern fremtid ville
det kanskje komme arkeologer fra utenomjordiske sivilisasjoner, på jakt etter
viten om vår art. Skulle vi nekte dem denne vitenen? Skulle vi oppkaste oss til
dommere over dem ved å frata dem muligheten til innsyn i vår eksistensform?
Slik jeg så det
var vi forpliktet til å gjøre det lettest mulig for våre etterkommere å finne
ut sannheten om vår anatomi. Og da nyttet det ikke å legge våre døde i jorden.
Riktignok ville denne gravleggelsesskikken si en hel del om vår tro og våre
riter, men dette var underordnet alt som hadde å gjøre med våre fysiognomiske
detaljer, altså det eneste som hadde relevans i et geologisk tidsperspektiv.
For slike tidsperspektiver domineres av helt andre regler enn dem som gjør seg
gjeldende i vanlig arkeologisk vitenskap. Gravsteiner og kirker, forgjengelige
som de var, ville uansett forsvinne i løpet av noen få årtusener – det var skjelettene som måtte bevares, og de lot
seg ikke preservere i vanlig matjord. Det måtte sterkere lut til.
Så jeg prøvde å
gjøre mitt for å legge forholdene til rette for fremtidige paleontologers
utgravninger.
Noen vil kanskje
si det var usselt, mitt bidrag til den fjerne fremtidens paleontologi.
Likefullt var jeg stolt over det, for det medførte at en fossiljeger en vakker
dag ville kunne grave frem restene av et menneske, vise dem til kollegene sine
og høste ære og berømmelse for å ha vært den første til å oppdage mennesket, en underlig nakenape med
oppreist gange, et naturens underverk, en ubuden gjest i det kosmiske
menasjeri. Disse fossilene ville de så stille ut i sine geologiske museer og
lage gipsavstøpninger av. De ville kanskje dekke dem med leire og bekle dem med
kunstige muskler og kunstig hud. De ville lage digitale, dataanimerte modeller
av dem og fantasere om hvordan de gikk, hvordan de paret seg, hvordan de
tenkte. Bøker ville bli skrevet om dem; filmer og, etter hvert, spill ville bli
produsert. Spekulasjonene ville bli mangfoldige, hypotesene legio.
Enkelte
folkeslag valgte å brenne sine døde. Andre foretrakk å spise dem. Ved å spise
ens døde mener noen at man kan få del i kraften som bor i knoklene, den godt
skjulte dødskraften, som egentlig, navnet til tross, er en slags livskraft, en livgivende energi som kan
forløse potensialet vi alle, i større eller mindre grad, er i besittelse av. I
noen kulturer har man forestillinger om at spisingen av levende barns knokler,
er avgjørende for å forløse dødskraften. I andre tenker man seg at beinmargen er det viktigste av alt, siden
den i noen henseende er i kjernen av ens kropp, godt skalket inne bak et hardt
panser av beinmasse. Derfor suger man margen ut av barneknokler, forvisset om
at den porøse massen inneholder nøkkelen til evig liv. Og man ofrer ens
sterkeste ungdommer i hemningsløse blodsorgier, for slik å blidgjøre gudene.
Det er slike kulturer vi stammer fra. Slik levde forfedrene våre i Norden for
ti tusen år siden, og slik skal, om vi ikke tar oss i akt, våre etterkommere
leve igjen om ti tusen år. I stjernelyset skal de stå, skuende opp mot sine
guder, hamrende på pauker, spillende på basuner. Det skal gjalle i
krigstrompetene. Med striper av blod smurt utover ansiktet, skal de påkalle krefter
fra det hinsidige. Vindflagene skal blåse i fjærpryden de kroner hodet med, og
de skal hutle seg sammen på kanten av en fjellskrent, vergeløse mot en natur
som er uforståelig i sin brutalitet, uutgrunnelig i sin nådeløshet.
Våre fjerne
forfedre levde i skogene. For seksti tusen generasjoner siden, klatret de ned
fra trærne og slo seg ned på savannene. De reiste seg på bakbeina og fikk
frigjort hendene til å bære ting, lage ting. De lagde redskaper som de bar med
seg fra sted til sted, og med den oppreiste gangen begynte strupehodet å vokse.
Stemmebåndene strammet seg og utstøtte andre lyder, mer komplekse lyder enn dem
som tidligere hadde runget utover trekronene. De utvekslet ideer og erfaringer
om dette og hint. Disse savanneapene lot seg ikke lett fossilisere, for de
drakk mest fra små bekker, oppholdt seg sjelden ved vannhull de kunne falle i.
Vannhullene var forbeholdt de store og farlige dyrene, så savanneapene tok
ingen sjanser, de hentet vann i små oppkommer eller rislende åer hvor
fossiliseringsmulighetene var marginale. I lys av dette er det ikke rart vi
finner så få rester av våre forfedre. En sjelden gang hendte det jo likevel at
en Australopithecus eller en annen hominid forvillet seg til et vannhull og
falt uti, sank til bunns og ble dekket av slam og leire. Men det tilhørte
unntakene. Regelen var at savanneapene holdt seg i tørre huler i skogkanten
nattestid, subsidiært oppe i kronene på store løvtrær. Døden hadde de ikke noe
forhold til; de hverken gravla, åt eller brant sine døde. Døden hadde ennå ikke
trådt frem for dem som noe eget; slik livet heller ikke hadde det. De bare åt
og formerte seg, uten alskens formeninger om abstrakte konsepter som liv og død
og meningen med det hele. Å, for en salighet! Hvor gjerne skulle jeg ikke gitt
avkall på min sivilisasjonstilhørighet for å få tre inn i en tilværelse blant
edle villmenn! For livsstilssykdommene jeg led av, dem var det sivilisasjonen
som hadde påført meg. Kun ved å fjerne meg fra samfunnet, kunne jeg atter finne
tilbake til livsgleden, følelsen av allestedsnærværende mening. Kun ved å
forlate samfunnet, kunne jeg bli frisk.
Det var Moholt kirkegård jeg pleide
å vanke på. Mest kjent var den kanskje som åsted for innspillingen av
musikkvideoen til den første singelen fra det banebrytende punkbandet Thee
Queefmaster Crü, som herjet undergrunnsscenen i Trondheim tidlig på åttitallet.
Kommunen fikk et svare strev med å rydde opp i gravskjendingen etter at bandet
hadde gjort seg ferdig, og straffen ble så sviende at hele ensemblet
umiddelbart gikk i oppløsning og gled inn i glemselen, kun husket av et fåtall
inngrodde punkconnaisseurer med base på UFFA-huset. Det var en stor gravlund
situert ved en hvit gammel trekirke med barokk ornamentering og skifertak, en
nygotisk korskirke jeg næret sterke følelser for, siden jeg i den, i akkurat
den kirken, kunne se Gud komme til uttrykk på en annen måte enn han gjorde i
byens øvrige kirker. Han kom ikke til uttrykk som noen autoritær farsfigur, men
snarere som en allestedsnærværende kraft som lik et signal fra det hinsidige
ble fanget opp av det antennelignende spiret. Det grønne spiret kneiset over
Brøsetvegen, som løp i en bue rundt Moholt på Trondheims østkant, ikke langt
fra E6, kretsfengselet, en psykiatrisk institusjon og et rehabiliteringshjem
for menn som banket opp sine nærmeste. Om sommeren kunne jeg legge meg på en
benk i morgentimene, kikkende på småfuglene som vasket seg i en sølepytt. De
grå spurvene vasket fjærdrakten ren i vannet, mens jeg stille iakttok dem fra
mitt utkikkspunkt på en rød benk ved gangveien. Delvis skjult av en skinnjakke
lå jeg der og betraktet disse skapningene, dinosaurenes fjerne etterkommere,
som nå hadde sunket så lavt, så lavt. De margsplintrende brølene som ble
utstøtt av deres forfedre var henfalt til den mest uskyldige kvitring. Hva fikk
ikke evolusjonen seg til å gjøre? Hvor skamløs var den ikke i sin
transformasjon av de stolteste livsformer? Skjønt, mutasjoner og naturlig
seleksjon var ikke alene nok til å forklare artenes tilblivelse. Guddommelig
inngripen var nødvendig, og jeg visste at både Gud og hans kanskje kjæreste
undersått hadde hatt en finger med i spillet, under frembringelsen av de fleste
arter vi i dag kan observere. Jeg åt en banan og kastet skallet bort til dem,
så hvordan de spredte seg utover som en biesverm og gjemte seg i løvtrærne som
flankerte alleen. Etter hvert søkte de tilbake til dammen, hoppende bortover
grusen. Noen begynte kanskje å hakke på bananskallet, rive løs små gule biter
som de gulpet i seg mens de nikket med hodene og kastet nervøse blikk mot meg,
hele tiden vaktsomme, hele tiden påpasselige med å iaktta meg med svarte
klinkekuleøyne.
I
ett sekund opplevde jeg å få øyekontakt med den ene fuglen.
Noe,
kanskje det nederste kammerset i hjertet mitt, åpnet seg. Fuglen hadde sett inn
i sjelen min. Hva hadde den sett? Glede? Kulde? En salme om lidelsens
broderskap?
Fjærene i de
utspilte vingene lignet spantene i en båt.
Fuglen møtte
blikket mitt igjen, holdt det fast.
Jeg vek unna,
reiste meg, løp så fort jeg kunne, bort, bort, bort derfra, bort fra
kirkegården, bort fra fuglene. Jeg taklet dem ikke, taklet ikke de svarte
blikkene deres, de granskende små øynene som så inn i sjelen min, så hva jeg
var lagd av.
Var fuglene
gjenfødte mennesker? Mennesker som hadde dødd og tatt bolig i nye kropper?
Mange kulturer hadde denne forestillingen, visste jeg. Det var noe med det
svevende, det flyvende, som ble assosiert med sjelevandring, med sjelen som
liksom fløt ut av konglekjertelen, ut gjennom neseborene, opp mot himmelen,
hvor den, kanskje midlertidig, tok bolig i et eller annet flyvende vesen,
ventende på atter å gjøre sin inntreden på den menneskelige scene.
Jeg pleide å være mye på
Folkebiblioteket på Moholt, som lå like ved kirkegården. Ved stengetid ble jeg
jagd ut, og da søkte jeg tilflukt i trappeoppgangen. Biblioteket lå i første
etasje i et næringsbygg på fire etasjer. I kjelleren lå treningslokalene til
Trondheim Fight Gym, hvor en gjeng ungdommer trente Mixed Martial Arts.
Sparkene og slagene ga gjenlyd mellom veggene. Det var brusk som sprakk og
knokler som gikk i stykker. Det var kropper som deiset i gulvet og kjøtt som
møtte kjøtt til takten av kommersiell metal som ble pumpet ut av de
infralydproduserende Paradigm Electronics-høyttalerne. Jeg hørte ropene og
skrikene deres når jeg låste meg inn på handikaptoalettet utenfor, hvor jeg
pleide å stå og betrakte speilbildet mitt. Det var et forlokkende bilde som
åpenbarte seg i speilet. Et asymmetrisk ansikt med isblå øyne, rammet inn av
rødblondt hår som stritt og uregjerlig falt ned langs tinningene og bølget seg
innover mot de panneflate, nesten konkave kinnene. Kinnbeina mine var så
tilbaketrukne at de overdimensjonerte øynene bulte ytterst på store utposninger
som lignet rudimentene av tentakler, noe som ga ansiktet mitt et infantilt
eller direkte neotent preg. Disse
utposningene var dertil enda mer gustne enn den øvrige ansiktshuden, hvis
fregner med årene var blitt så bleke at de nesten gikk i ett med omgivelsene,
som om de tok i bruk en slags kamuflasje for å holde seg skjult. Det
tilbaketrukne kjevebeinet var kapslet inn i fettvev og pløsete hud, noe som
ytterligere forsterket det karakteristisk barnlige ved dette fjeset. Nesa var
krum og skjev og porøs, med hudormer stikkende ut av den butte, overdimensjonerte
tippen. Lenge kunne jeg stå slik og nyte synet av meg selv, for jeg eide ikke
skam og hadde en av-og-på-forelskelse i mitt eget speilbilde. Jeg dro ut noen
løse øyevipper og fjernet litt gul øyesand fra øyekroken. Så sto jeg lenge og
vasket hendene for å få bort bakteriene fra de offentlige datamaskinene jeg
minutter tidligere hadde hatt befatning med på biblioteket. Var jeg kåt etter å
ha fått øye på en vakker pike på biblioteket, kunne jeg finne på å gjøre noe
unevnelig. Men etter skjendingen vasket jeg meg alltid grundig, for jeg utsto
ikke tanken på å gå rundt med kjønnslukt på hendene. Det var noe nederdrektig
med denne lukten, noe vanhellig. En forbrytelse mot skaperverket.
Forsiktig
låste jeg meg ut av toalettet og snek meg opp trappene, med forhåpninger om å
slippe å møte på en gjeng brander fra Fight Gym. I øverste etasje lå kontorene
til Kirkelig Fellesråd, og det var
utenfor deres dør jeg pleide å sitte. Jeg åpnet en bok eller skrev noen ord og
fraser i en av de orange notisbøkene jeg til enhver tid hadde i lommen. Aldri
møtte jeg folk som spurte meg hvorfor jeg var der, men i tilfelle kritiske
spørsmål hadde jeg forberedt meg med et spesiallagd visittkort. ”Sertifisert inspektør fra Kirke-,
Utdannings- og Forskningsdepartementet” sto det på visittkortet mitt, og
det var med denne tittelen jeg ville presentere meg i fall noen skulle oppdage
meg. ”Jeg er her for å utrede
plasseringen av en ny kirke- og forskningsfasilitet” hadde jeg planlagt å
si til den som måtte stille spørsmål ved mine intensjoner. ”Dette ser ut som et passende sted å anlegge en slik fasilitet. Hva? Notisboken?
Jeg sitter her og tar notater om bygningens beskaffenhet.” Alltid var jeg
glattkjemmet og alltid gikk jeg kledd i dress når jeg befant meg i toppetasjen
i denne bygningen. Hvit skjorte, svart silkeslips med sølvnål og en svart,
seksknappet, dobbeltspent svensk kreasjon fra Cavaliere. Men jeg fikk aldri
bruk for disse pene klærne eller de innøvde frasene. I stedet ble jeg sittende
i trappen, hvor jeg skrev noen ord i notisboken eller leste bøker jeg nettopp
hadde lånt på biblioteket. Av og til hørte jeg noen som gikk i dørene
nedenunder. Noen som kom ut fra kontorene til datafirmaet Optimetrix eller
konsulentselskapet Brynhildsen & Sønn. Men ingen av dem tok notis av meg. De
spankulerte bare over gulvet, ned eller opp en trapp uten å verdige meg et
blikk. For dem var jeg usynlig, noe som gikk i ett med omgivelsene, en kameleon
med perfekt kamuflasje. Dette, å ikke bli sett, var en opplevelse jeg ofte
hadde. Folk overså meg – av frykt, overlegenhet, jeg vet ikke hva. Men det
passet meg bra, for jeg likte å være usynlig, likte å gå i ett med omgivelsene.
Bibliotekarene
var alltid behjelpelige når jeg maste på dem. De utviste stor tålmodighet, var
alltid høflige, vennlige. Av denne grunn hadde jeg skyldfølelse overfor dem,
jeg følte jeg var for storforlangende, følte jeg krevde altfor mye av dem. Jeg
ventet meg reprimander, refs; mente jeg fortjente det. Utallige ganger fikk jeg
dem til å fornye bøkene mine, gjerne rundt femti stykker. Og jeg hadde mange
nonkonforme bokønsker de kunne bryne seg på.
”Har dere virkelig ikke Austin Osman
Spares Anathema of Zos?” kunne jeg
finne på å si. ”Hvorfor ikke? Vet dere ikke at han var den betydeligste
okkultist i forrige århundre?”
Da
pleide de å riste på hodet og si at de kanskje kunne fjernlåne den fra et annet
bibliotek. Men søket ga ingen treff, noe jeg egentlig, i all hemmelighet, hadde
gjort regning med. For jeg ville bare oppta litt av bibliotekarens tid, ha et
påskudd for å snakke med dem. Jeg lente meg kjekt over disken mens jeg spurte
om de hadde lest noe av Crowley eller Houellebecqs nyeste. På denne tiden var
de mine eneste regelmessige samtalepartnere, og jeg gjorde hva jeg kunne for å
hale ut tiden, forlenge samtalene så mye det lot seg gjøre. Det hendte jeg lot
det falle en bemerkning om at jeg selv skrev en del for diverse blader, og at
jeg sågar hadde et bidrag i en antologi de kanskje kunne låne meg. En av
bibliotekarene jeg hadde snakket mest med var en tykk og kortvokst dame med
briller og krøllete hår. På de få setningene jeg hadde vekslet med henne,
forsto jeg at hun hadde svart humor og ikke var helt tapt bak en vogn. En gang
hadde jeg derfor spurt henne:
”Har
dere antologien La oss forandre jorda en
dag?” Jeg hadde lent meg verdensvant over skranken, og tilføyd: ”Jeg har en
novelle i den boka. Kom ut på Kagge nylig.”
Eplekjekt
trommet jeg en pekefinger mot skranken mens hun søkte på dataen.
”Nei,”
sa hun. ”Den har vi ikke. Men jeg kan kanskje bestille et eksemplar til deg?”
”Neida,”
sa jeg. ”Trengs ikke. Har et par gratiseksemplarer selv. Fikk dem jo fra
forlaget.”
Hun
så på meg. ”Javel.”
”Vil
dere ha et eksemplar? Dere kan få et? Eller dere kan kjøpe det?”
Hun
ristet på hodet. ”Det er ikke sånn det fungerer. Men du får snakke med
ledelsen.”
”Hva
med Liebhauss?” kunne jeg si. ”Har
dere ikke bøker av Liebhauss? Hva med skolemassakrer? Columbine? Virginia
Tech?”
En periode
pleide det om lørdagene å være en søt vikar på Moholt bibliotek. Hun var på min
egen alder, var slank og hadde bølgete kastanjefarget hår og røde lepper som
bevret når hun snakket. Halsen var lang og tynn som på en sjiraff, uten et
eneste gram fett under haken. Hun snakket med en mild, sårbar stemme, og i
øynene hennes så jeg en kjærlighet for tenkning og lesekunsten og bankende
lemmer.
”Har
dere noen bøker om filosofi her?” spurte jeg henne en gang.
”Ja,
det er her borte,” sa hun og pekte ivrig mot en hylle mens hun gikk mot den.
Å,
stemmen hennes var sonor og full av vibrato!
”Åja,”
sa jeg og fulgte etter henne, selv om jeg allerede var innforstått med hvor
filosofibøkene var plassert. Så plukket jeg ut en bunke bøker og ba henne om å
registrere dem på meg. Utlånsautomaten ville jeg ikke bruke – den var jo en
maskin, og maskiner ga meg hverken selskap eller glede. Det var mennesker jeg
trengte, menneskelig kontakt, et blikk, noe uuttalt, en tvetydig spenning som
ikke finnes i logiske kretser, blant elektroner som surrer rundt på en datachip,
men som kun er å påtreffe i rommet som åpner seg mellom to mennesker lengtende
etter noe de ikke riktig vet å sette ord på, noe ubestemmelig som ikke lar seg
fange av de nomenklaturer vi har til rådighet. Og jeg merket at hun hadde lyst
på meg. Etter stengetid satte jeg meg derfor på en benk i solen utenfor,
ventende på at jenta skulle gjøre seg ferdig der inne. Det tok lang tid, så jeg
begynte å snoke rundt bygningen, gå bort til busskuret inntil Brøsetvegen,
speidende i alle retninger for å se om jeg kunne få øye på henne. Men nei, hun
var ingensteds å se. Så jeg gikk tilbake til benken, satte meg ned og ventet
mens jeg bladde litt i siste nummer av Illustrert Vitenskap og Sein und Zeit av
Heidegger. Den svarte skinnjakken var varm i sollyset, den sprakk og jeg tørket
svette fra pannen, kjente svetten svi i øynene, kjente lukten av varmt okselær
som krakelerte. Hele tiden sendte jeg nervøse blikk mot inngangen, mens jeg
nonchalant forsøkte å gi inntrykk av at jeg var dypt konsentrert om
lesestoffet. Og der, der kom hun plutselig syklende. Ut av intet kom hun, som
en flygende hollender, syklende på en svart kvinnesykkel med skranglende
skjermer og hvinende kjede. Over parkeringsplassen og ned på gang- og
sykkelveien. Gjennom tunnelen under E6. Jeg pakket sammen bøkene og gikk rolig
etter henne. Passet på å gå helt casually, med store armslag og litt svingende
hoftebevegelser. Dette var sjansen min, sjansen til å finne ut hvor hun
handlet, hvor hun bodde. Sjansen til å komme nær henne, bli kjent med henne,
bli sammen med henne, flytte inn hos henne, stifte familie, kjøpe hund,
oppvaskmaskin, bil, få meg ni-til-fire-jobb og en trygg fremtid med en kvinne
jeg elsket.
Plutselig kom
hun syklende tilbake samme vei, stirrende på meg.
Jeg passet på å
ikke møte blikket hennes, passet på å gå helt rolig og uanfektet videre,
oppover gangveien mot Voll studentby. Jeg hadde sett henne før, på
Universitetsbiblioteket på Dragvoll, hvor jeg pleide å vanke. Hun studerte et
eller annet, jeg tippet nordisk eller litteraturvitenskap på høyt nivå. Hun
hadde det ansiktet de får, disse studentene når de kommer mot slutten av
mastergraden. Dette sårbare og innforståtte ansiktet som gir deg inntrykk av at
de bærer hele verden på sine skuldre. Og nå var alt altså spolert mellom oss.
Nå hadde jeg ødelagt alle sjanser, for blikket hennes idet hun passerte meg på
sykkelen, det var ikke et blikk til å ta feil av. Det var et blikk som sa: Du er en taper, en stalker, jeg hater deg,
få deg et liv. Ved Voll Gård stoppet jeg og kikket på hestene. De vrinsket
og steilet, slengte på de lange mânene og galopperte bortover jordet, hvis muld
var oppsparket og føyd sammen med gresset i brune klaser som lå strødd utover
det hele. Det så ut som en flokk jordrotter eller muldvarper hadde herjet der.
”Iiih-hi-hi-hi-hi!” kunne en av hestene
finne på å si, hvorpå en annen svarte: ”Iiih-hi-hi-hi-hi!”
Og så fulgte det en samtale mellom disse hestene, som gjerne bestod av
utsagn av typen ”Iiih-hi-hi-hi-hi!”
eller ”Hii-ih-ih-ih!”. Ofte pleide
jeg å stå som hypnotisert og lytte til dem, lent over innhegningen som omkranset
hele gården. De brune kroppene glinset i sollyset, våte av svette. Veldefinerte
muskler som jobbet og jobbet, som aldri var i ro. Et betagende muskelspill
under det brune skinnet. Slik forløp timene mine, slik gikk dagene og ble til
uker og måneder som ble til år i denne byen jeg ikke klarte å forlate, denne
byen som gravde seg inn i sjelen min og slo rot der inne et sted, i
konglekjertelen kanskje, slo rot og bredte ut sine grener og blader mens en
liten bit av meg døde hver eneste dag.
Kiwi på Moholt var favorittbutikken
min, for der jobbet jenta jeg var forelsket i. Å, hun var søt! Den nette lille
kroppen svinset over gulvet, og hun smilte alltid til meg. ”Hei!” sa hun med
lysende øyne og et bredt smil. Hun var så vennlig at det var vondt å se på
henne, jeg følte meg syndig, ikke verdig til å iaktta noe så fullkomment som de
myke ansiktstrekkene hennes, det mørkebrune håret, den porselensaktige huden.
”Heisann,” sa
jeg og nikket. ”Er det mulighet for å få seg jobb her?”
”Da
må du nok snakke med sjefen,” sa hun og smilte mens hun ga meg vekslepengene.
Jeg må forlenge samtalen, tenkte jeg. Må få bedt henne ut. Hun liker meg. Vi må ta
en pils en kveld.
”Egentlig
er jeg jo skribent,” sa jeg. ”Men jeg kunne trenge litt ekstra penger. Takk.
Jeg skal spørre ham.”
Hun
så på meg. Jeg fylte varer i posen, sa hadet og gikk ut døra, med lemmet
bankende i buksa, forbannende meg selv, min egen utilstrekkelighet. Hvorfor
kunne jeg ikke være litt modigere? Hvorfor kunne jeg ikke bare spurt henne?
Ha det fint! hadde hun sagt en gang. Ha
det fint!
Ikke
ha det bra, ikke hadet godt. Men ha det fint!
Og
hun hadde sett på meg, hadde holdt blikket mitt og smilt så inderlig og varmt
at ryggraden min smeltet og rant ut av kroppen. Som et bløtdyr hadde jeg vagget
ut av butikken, med brennende hjerte, med en påtrengende lyst til å snu og
omfavne henne, bli kjent med henne, flytte inn hos henne, få barn, kjøpe
tørketrommel, dra på Sydenferier sammen, skape en fremtid, finne en felles
plattform å stå på, finne felles verdier som kunne knytte oss sammen i et
evigvarende skjebnefellesskap, med alt hva det ville medføre av uventede gleder
og sorger, med plutselige blaff av ulykke midt i en vedvarende strøm av svir og
vederkvegelse.
Av
en eller annen grunn handlet jeg ikke så ofte på Kiwi. Det var Rema, som lå
hundre meter unna Kiwi, jeg pleide å oppsøke for å finne dagligvarer. Der var
sortimentet litt større, og en lang stund hadde det også jobbet en jente jeg fant
forlokkende og mystisk der. Kom jeg inn og fikk øye på henne, visste jeg at jeg
måtte handle strategisk. Jeg måtte plukke ut de rette varene, de som ga
inntrykk av at jeg var en vellykket mann, en person med suksess. Da holdt det
ikke å kjøpe det billigste kneippbrødet eller en kjip frossenpizza. Nei, jeg
måtte kjøpe vaktelcarpaccio og eksotisk frukt og råvarer som viste at jeg var
en gourmet og en connaisseur. Og varene måtte jeg plassere i riktig rekkefølge
på rullebåndet. Det mest fornedrende, om det nå var en klase bananer eller en
pose appelsiner, plasserte jeg i midten, slik at det skulle være anonymt. De
nest beste varene la jeg foran, og det aller beste sparte jeg til slutt, siden
det var disse varene som ville brenne seg fast i minnet hennes, disse varene
hun for alltid ville assosiere meg med. Selv om køen ved kassen hennes som
oftest var lengre enn ved de andre kassene, måtte jeg alltid velge hennes når
hun var der. Og jeg pleide alltid å be om en stor pakke kondomer, ekstra store,
helt til slutt. Slik sikret jeg at sisteinntrykket hun fikk av meg når jeg
slentret bedagelig ut av lokalet, var at jeg hadde et aktivt sexliv og var en
vellykket ung herremann med stort lem. Toalettpapir kunne jeg aldri finne på å
kjøpe når hun var der, for da ville hun fått uheldige assosiasjoner. Hun ville
assosiert meg med avføring og skittenhet, noe jeg ikke kunne være bekjent av.
Derfor passet jeg på å legge toalettpapirinnkjøpene til de dagene hvor hun ikke
var på jobb.
En
gang så jeg henne stå borte ved kjøledisken hvor de hadde smør og andre
meierivarer. Det falt meg inn at jeg kunne trenge litt makrell i tomat, noe jeg
aldri hadde smakt før, for det ville sikkert virke imponerende på henne.
Makrell i tomat var jo kjent for å være ganske sunt, og ved å kjøpe slike varer
uttrykte jeg en helsebevissthet, jeg viste at jeg var opptatt av å ta vare på
kroppen min. Så jeg gikk bort til henne og kremtet.
Hun
snudde seg. De store blå øynene hennes stirret på meg.
”Unnskyld,”
sa jeg. ”Hvor har dere makrell i tomat?”
”Det
er her borte,” sa hun og pekte mot en reol hinsides frysediskene. Hun begynte å
gå. Jeg fulgte etter.
”Her,”
sa hun da hun omsider var fremme ved en hylle full av gule tuber. Hun rakte meg
en tube.
”Dere
har det ikke på boks?” Jeg mønstret den gule beholderen.
Hun
ristet på hodet. ”Bare på tube.”
Ansiktet
hennes var smalt og engleaktig; øynene store og omkranset av dukkevipper. Jeg
funderte på hva jeg skulle si. Det måtte være noe viktig, noe som fremstilte
meg i et fordelaktig lys.
”Øh,”
sa jeg. ”Kondomer … ekstra store. Hvor har dere dem? De største pakkene?”
Hun
så på meg og pekte. ”De er borte ved kassene.”
Ӂja.
Må handle inn til helga, serru. Må ha noen pakker. Den største størrelsen.”
Hun
så på meg uten å si noe.
Jeg
kremtet. ”Vel, du får ha takk for hjelpen. Jeg stikker bort til kassene og handler
inn noen kingsize-kondomer.”
Hun
snudde seg og gikk i retning kjøledisken. Tankene raste gjennom hodet mitt.
”Du
forresten,” sa jeg.
Hun
snudde seg mot meg igjen. ”Ja?”
”Har
dere noen boksehansker? Eller andre slåssehansker? Jeg driver med kampsport,
serru, og trenger noe skikkelig utstyr. Utstyr som tåler en trøkk.”
”Vi
har ikke det. Se i en sportsforretning.” Hun snudde seg igjen.
”Okay
…” sa jeg og gikk mot kassen.
Alltid
passet jeg på å bære varene i favnen, siden det var feminint å gå med handlekurv
og vogn. Hadde jeg svinset rundt med en av de blå kurvene deres, hadde jeg
trolig lignet en jentunge, og da ville hun i hvert fall ikke higet etter meg.
Som en ekte mann plukket jeg derfor med meg den ene varen etter den andre i
hendene. Etter hvert som hendene fyltes opp foldet jeg armene sammen til en
slags kurv, som jeg tømte nonchalant på rullebåndet når jeg endelig nådde
kassen. Etter at denne provisoriske kurven var tømt, sorterte jeg varene på den
mest hensiktsmessige måten, i riktig rekkefølge – det mest imponerende til
slutt, som dermed brant seg fast i kassajentas hukommelse og ble det hun fra da
av assosierte meg med. Og jeg passet alltid på at varene tok mest mulig plass,
at kontaktflaten med båndet var størst mulig, siden jeg dermed signaliserte
autoritet, at jeg var en mann som krevde å bli hørt og sett. Melkekartonger
måtte ligge på langs på båndet, og aldri parallelt, alltid én og én etter
hverandre, med godt mellomrom. Dette var en detalj jeg visste kunne være
utslagsgivende for hvordan jeg ble oppfattet, så jeg var påpasselig med aldri å
glemme den.
Rett
før kondomene og de sunneste matvarene pleide jeg å plassere en skriveblokk,
noen små notisbøker og en pakke med de dyreste kulepennene de hadde. Dette for
å signalisere at jeg ikke bare var en kroppens og lidenskapenes mann, men også
en mann av Ånden, en som skjøttet sitt intellekt og hadde interesser som
strakte seg utover det rent fysiske. Slik gjorde jeg meg selv sammensatt, noe
som garantert virket tiltrekkende på jentene. Jeg var en enigma, en gåte de ble
liggende nattevåken og fundere på. Hvem er han egentlig? tenkte de sikkert der de
lå og svettet mellom laknene. Herregud,
så kompleks han er! Så sammensatt og
kryptisk. Unntaksvis hendte det også at jeg midt inne blant varene la siste
nummer av Vi Menn, for å signalisere at jeg tross alt var folkelig, ikke bare
en intellektuell tåkefyrste som satt i sitt elfenbenstårn, skuende foraktfullt
ned på plebeierne. Dessuten hendte det at jeg skrev erotiske noveller for Vi
Menn, og dette faktumet fikk jeg en gyllen anledning til å påpeke når jentene
dro bladet foran sensoren som registrerte prisen.
”Jeg
har med en novelle i det nummeret,” kunne jeg finne på å si, ganske nonchalant.
”Jaha?”
sa jenta og så på meg, spørrende.
”Ja.
En erotisk en. Jeg lever av å skrive erotiske noveller for Vi Menn. Og Cupido.”
Hun
så på meg og sendte bladet videre nedover båndet. ”Så fint da.”
Det
hendte at jenter ble imponert av skrivegeskjeften min. En gang hadde jeg
oppsøkt Dragvollkjelleren på Moholt studentby, et festlokale for humaniora- og
samfunnsvitenskapstudentene fra campus Dragvoll. Jeg hadde gått dit alene, med
nervene skjelvende i en engstelse som ble oppløst idet jeg fikk kjøpt meg en
pils og satt meg i en sofa, hvor jeg ganske snart ble høy på meg selv.
Uanstrengt hadde jeg presentert meg for jentene der, sagt at jeg skrev erotika,
først til et par stygge jenter jeg ikke hadde lyst på, så til en litt finere
en, rødhåret og liten og nett, som ikke klarte å skjule interessen sin.
Overspent satt hun og nikket og lyttet til meg mens jeg la ut i det vide og
brede om hva jeg skrev. Selv studerte hun geografi, jeg lyttet og nikket og kom
med oppfølgingsspørsmål, uten å virke altfor interessert. Venninnen hennes, mye
finere enn henne, satt og så på oss mens hun nå og da kniste og hvisket noe til
en annen jente. De snakket om oss, snakket om hvordan den rødhårede jenta,
Berit, nå hadde gitt seg hen til en taper. Men det fikk ikke Berit til å vakle
i sin besluttsomhet, for minutter senere satt hun på fanget mitt i en stol og
prøvde å kline med meg. Hun bøyde seg ned mot meg, lukket øynene, skilte
leppene. Men jeg skjøv henne unna, var ikke full nok til å kline med henne, og
jeg spilte hard to get. For jeg hadde lest Neil Strauss’ The Game, sjekkebibelen, hvis sentrale tese var at menn måtte snu
om på kjønnsrollene, ikke lenger betrakte damene som prinsesser eller premier
man skulle vinne, men snarere betrakte seg selv
som prinser eller premier det var damenes
jobb å vinne.
Det
gikk som det måtte gå. Hun ble sur på meg, trakk seg unna. Senere søkte jeg på
navnet hennes i NTNUs database, fant mailadressen hennes og kontaktet henne.
Hun svarte aldri.
Jenta på Kiwi visste jeg ikke
navnet på; jenta på Rema het Natalie. Dét hadde jeg funnet ut ved kløktig og
kreativ bruk av Facebook, hvor jeg også hadde lagt henne til som venn på en av
pseudonymprofilene mine. Men etter hvert ble det sjeldnere og sjeldnere å se
henne på butikken, og jeg begynte å oppsøke andre butikker for å se etter andre
jenter. Kiwi gikk jeg også innom fra tid til annen, og jeg forsto sant å si
ikke hvorfor jeg gjorde det såpass sjelden. Hver gang jeg traff den søte jenta
der ble dagen min lysere, og livet fikk noe som lignet på et skinn av mening.
Smilet hennes varmet meg i flere timer etterpå. Men det var også et ris bak
speilet – savnet etter henne formørket nettene mine, jeg ble liggende våken og
forbanne meg selv for å være for feig til å ta kontakt. Kanskje det var derfor
jeg tross alt ikke besøkte Kiwi så ofte?
En sen lørdagskveld en vinter,
oppdaget jeg at jeg var tom for dasspapir. Til min forskrekkelse så jeg at jeg
ikke hadde tørkepapir heller. Søndagsåpne butikker fantes ikke i nærheten, og
på mandag var det helligdag. Klokka var allerede kvart på elleve, og eneste
butikk i nærheten som holdt åpen så lenge, var Kiwi Moholt. Jeg tok på meg
ytterjakken, snørte på meg vinterskoene og gikk ut i snøføyka. Team Trafikk,
byens nederdrektige busselskap, streiket mot at byens kollektivtransport skulle
legges ut på anbud, så jeg måtte løpe gjennom snøfokken for å rekke Kiwi innen
stengetid. Snøen pisket mot ansiktet mitt i den harde nordøsten der jeg løp
bortover mot Lohove og ned til Moholt. Et par minutter før det stengte kom jeg
inn i det varme lokalet, og hvem fikk jeg øye på der, om ikke den søte jenta?
Hun satt for seg selv i kassa nærmest veggen; den andre var tom. En annen
kvinnelig ansatt drev med vareopptelling blant krydderet. Jeg ristet av meg
litt snø mens jeg funderte på hvordan situasjonen skulle angripes. Nervøst gikk
jeg gjennom bommen og navigerte mot hyllene med toalettpapir. Hvordan skulle
dette gå? Hva skulle jeg gjøre?
Plutselig slo
det meg: Jeg kunne jo kjøpe vanlig tørkepapir!
Jeg
gikk mot hyllene hvor tørkepapiret var lokalisert.
Det går bra, tenkte jeg. Det går bra.
Jeg
nærmet meg. Der var hyllene. Der skulle papiret ligge.
De var tomme …
Bannende
innvendig gikk jeg tilbake til toalettpapirhyllene og kastet et blikk på
klokka. Tiden var i ferd med å renne ut. Jeg rasket med meg en pakke med det
dyreste papiret, og gikk bort til kjøttdisken, hvor jeg plukket opp to pakker
indrefilet av frittgående struts, det dyreste kjøttet de hadde. Fra
krydderhyllene tok jeg en dåse tibetansk safran. I fruktdisken plukket jeg med
meg en pose hvite trøfler fra Nord-Italia. Vel fremme ved kassa anrettet jeg
varene annerledes enn jeg pleide. Toalettpapiret la jeg på først, med etiketten
nedovervendt. Så danderte jeg pakkene med strutsefilet oppå den, liksom for å
skjule det uhellige dasspapiret. Kanskje hun ikke la merke til at det var
dasspapir jeg kjøpte. Kanskje hun trodde det var helt vanlig tørkepapir. Hun
var sikkert trøtt såpass sent på kvelden, etter en hard arbeidsdag. Safranen
plasserte jeg rett foran papiret; trøflene rett etter, siden disse var det mest
imponerende.
”Hei!”
sa hun og smilte, rød i kinnene.
”Heisann,”
sa jeg og trommet fingrene mot rullebåndet. Det knakte i hjernen min.
Hun
løftet toalettpapiret, snudde det og betraktet logoen.
”Det
er til en … kompis av meg,” sa jeg og nikket mot Lambi-logoen. ”Skal bort til
ham etterpå.”
Hun
så på meg. ”Okay …”
Hva skulle jeg si? Hva skulle jeg si?
ӯh
… Kondomer? Ekstra store? Jeg trenger et par pakninger. De største. Blir jo
langhelg nå, vettu. Mye som skjer.”
Hun
rødmet og smilte. ”Greit.” Hun snudde seg mot kondomhylla, gransket den
inngående, lot blikket vandre fra den ene typen til den andre. ”Vi har visst
bare én størrelse … Vanlig. Holder det?”
Jeg
ristet på hodet og rakte henne en krøllete seddel. ”Nei, da får det heller
vente. Har vel igjen noen pakker hjemme. Får håpe det holder.”
Hun
smilte og så på meg, ga meg vekslepenger og en bærepose.
Jeg
puttet varene i posen og skulle til å si adjø da en tanke slo meg.
ӯh
…” sa jeg. ”Har dere håndjern? Eller en pisk? En nihalet katt?”
Hun
stirret på meg. Smilet falt sammen. Kinnene ble bleke. ”Det har vi ikke.”
”Har
dere ikke noe sexleketøy? Hva med
glidemiddel?”
”Vi
selger ikke sånne ting.” Hun så på klokka. ”Men nå har vi stengt.”
Den
andre kvinnelige ansatte gikk bort til døra og stilte seg opp, klar til å låse
den.
”Greit,”
sa jeg. ”Hadet bra.”
”Hadet.”
Hun snudde seg bort.
Hva tenker hun ikke om meg nå, tenkte
jeg mens jeg gikk ut i snøstormen. ”Til
en kompis” … Med toalettpapir og kondomer … Kanskje hun trodde jeg var
homse. Det var egentlig likså greit, da trengte hun i hvert fall ikke frykte at
jeg skulle legge an på henne.
Vel hjemme la jeg de nye kondomene
sammen med de andre. Jeg hadde etter hvert bygget opp et anselig lager av kingsize-kondomer.
Jeg hadde samlet dem i en stor bolle som sto midt på stuebordet slik at de var
godt synlige, i tilfelle jeg skulle få besøk. At jeg aldri fikk besøk var en
uviktig detalj. Det kunne jo hende at det en vakker dag ville komme noen, og da
var det best å være forberedt. I tillegg til kondomer, en nihalet katt og håndjern,
hadde jeg en replika av en hodeskalle, kjøpt av en fyr jeg hadde gått på
kunstskole med. Over sofaen hang en akt jeg selv hadde malt da jeg studerte ved
denne privatskolen i Steinkjer. Den var malt i olje, i dramatiske,
Caravaggio-aktige kontraster, og forestilte en kvinne som sto i kontrapost med
lukkede øyne. Hun var vakker, og jeg hadde høstet mange komplimenter for
bildet, som utvilsomt var dyktig malt. I tre år hadde jeg bodd i Steinkjer før
jeg kom til Trondheim, og disse årene hadde etterlatt varige sår i sjelen min.
En stund, mens
jeg var i alvorlig pengenød, hadde jeg leflet med tanken på å starte kunstskole
i leiligheten. Jeg skulle rekruttere elever via en forseggjort nettside, og så
skulle de betale for å gå i lære hos meg. Elevene skulle veksle på å stå
modell, og jeg skulle skolere dem i den klassisk-figurative sight-size-metoden,
hvor naturalistiske gjengivelser av virkeligheten var i førersetet. De skulle
male byster og akt, portrett og stilleben, alt etter hvor langt de var kommet i
opplæringen. Håpet hadde vært at jeg skulle finne noen lærenemme, yndige
sylfider som kunne bli disiplene og elskerinnene mine. Men nå var denne planen
lagt på is, uvisst av hvilken grunn.
Jeg
puttet strutsekjøttet og trøflene i kjøleskapet, selv om jeg var usikker på
hvordan trøfler egentlig skulle oppbevares. I butikken hadde de jo ligget i
romtemperatur – kanskje de tok skade av å kjøles ned? Jeg ble stående og grunne
på hva jeg skulle gjøre med kjøttet. Skulle jeg kanskje steke en strutsefilet
med det samme? Med fingrene trommende mot kjøleskapsdøren sto jeg slik en stund
og stirret på filetpakken, som om den skulle skjule en eller annen dyp,
verdensomkalfatrende sannhet, liksom den selv skulle kunne fortelle meg hvilken
skjebne den foretrakk, og når denne skjebnen skulle fullbyrdes. Så oppdaget jeg
at jeg hverken hadde margarin, smør eller olje, og da var saken avgjort –
strutsekjøttet fikk vente noen dager. Jeg åpnet pakken med trøfler, tok ut en
og sniffet litt på den. Den luktet ingenting. Jeg vridde og vendte på den i
hånden, gransket den rynkete overflaten og klemte på den. Den ga etter, hadde en
svampaktig konsistens. Jeg la den tilbake i pakken og smurte på noen knekkebrød
med brunost, som jeg skylte ned med et glass Nesquick. Så gikk jeg og la meg.
Det hendte at jeg runket når jeg
våknet etter en lang søvnøkt. Men det forutsatte at jeg fikk opp pikken. Kun
unntaksvis våknet jeg med morrabrød, noe som kanskje kunne tilskrives det
faktum at jeg kun unntaksvis våknet om morgenen. Vanligvis la jeg meg i morgentimene, og våknet en gang utpå ettermiddagen, om
kvelden eller – noen ganger – rundt midnatt. Døgnrytmen min roterte som et
hjul, og jeg ante en slags regelmessighet i denne rotasjonen, et overordnet
mønster som var forankret i biologien min. Gjennom langvarig introspeksjon
hadde jeg nådd den kjensgjerning at jeg var biologisk utviklet til å leve på en
planet med tjuefem, ikke tjuefire, timer i døgnet. Antageligvis hadde jeg en
mutasjon som var recessiv og stammet fra den tiden da mine fjerne forfedre var
aper på Afrikas savanner, da jordrotasjonen var tregere og døgnet derfor var
nærmere tjuefem enn tjuefire timer. Denne mutasjonen hadde vært en gunstig
evolusjonær tilpasning den gangen,
men i vår tid og vårt rotterace av et samfunn, var den selvsagt håpløst arkaisk
og kontraproduktiv, på linje med genet som kodet for trangen til fett og raske karbohydrater,
denne uhellsvangre tilbøyeligheten ansvarlig for den såkalte fedmeepidemien som
herjet vår sivilisasjon. Kanskje hadde døgnrytmemutasjonen hoppet over en og
annen generasjon, før den endelig altså hadde endt opp i meg, som en atavisme,
et evolusjonært gjenferd. Jeg sov dårlig i døgnets mørke timer – sovehjertet
mitt fungerte alltid best på formiddagen. Når døgnet var snudd slik at jeg la
meg i syv- eller åttetiden på kvelden, pleide jeg å våkne allerede rundt ett på
natten, og da fant jeg det ofte umulig å sovne igjen – noe med mørket gjorde
det vanskelig å få tilstrekkelig ro i sjelen. I stedet ble jeg liggende våken
og lese i en eller annen bok, som lå i en av stablene som gjerdet inn senga.
Jeg leste helst et par dusin bøker parallelt, noe som medførte at jeg sjelden
ble ferdig med en, og som oftest måtte levere dem tilbake til biblioteket før
de var halvlest.
Fra leiligheten min var det kort
vei til marka. Det tok fem minutter å komme seg til nærmeste lysløype, en bred
sti av grus som ledet strake veien opp i barskogen. Jeg satte pris på boligens
landlige beliggenhet, for naturen elsket jeg. Vederkvegelsen jeg fikk ved å ta
beina fatt og la dem bære meg opp i skogen, med alt hva den hadde av mørke og
hemmeligheter, var noe jeg aldri fikk nok av. Og jeg hadde ofte ærender der
oppe, ærender som tok meg forbi høyspentledninger, skur og stabler med
striesekker fulle av ved. Kniplingsverket av grener over stien forhindret solen
i å trenge ned til meg som annet enn et gepardmønstret nett av lysende punkter,
varierende i størrelse, her og der små som maskene i et sildegarn; andre steder
mer lik av solen opplyste kratre på månens overflate. De av is innkapslede
småsteinene knaspret under skoene mens føttene bar meg stadig mer rytmisk, mer
taktfast innover i marka, mot gjørmepølen som var destinasjonen min. Klakk-klakk-klakk lød det fra ryggsekken
mens jeg forserte røttene som strakte seg over stien lik en kjempeblekkspruts
tentakler eller Medusas hår.
Jeg tok ikke
knokler fra andre enn virkelig gamle graver som uansett var dårlig vedlikeholdt
og hvor eventuelle gjenlevende slektninger neppe var årvåkne nok til å oppdage
noe mistenkelig. Uansett var jeg som regel påpasselig med å grave igjen og
legge gresset pent på plass når jeg var ferdig, og eventuelle blomster inntil
steinen passet jeg på å la være urørt. Det hendte likevel at jeg måtte gå
tilbake til en grav natten etter et tokt, for å rydde opp etter meg, plante nye
blomster, stagge samvittigheten som gnagde på nervene mine. Denne botsøvelsen
fikk meg alltid til å føle meg bedre, den renset meg og minnet meg på at jeg
tross alt var et godt menneske, at jeg ikke var fullstendig forrykt eller
blottet for følelser.
Den gravlagtes
navn var utslagsgivende for hvorvidt jeg åpnet en gitt grav. Jeg gikk etter
navn som hadde et eller annet ved seg, noe mystisk og forlokkende med patina og
historisk sus. Navnet måtte gi meg assosiasjoner til svunne tider, det måtte gi
gjenklang i noe dypt inni meg, noe jeg ikke riktig visste hva var. Derfor endte
jeg som regel opp med gammeldagse navn, som Olga eller Peder eller Adolf. En
gang åpnet jeg en grav hvor det bare sto et kors i tre. Ingen blomster, ingen
gravskrift, ikke engang årstall, bare den avdødes navn. Greger. For et
fantastisk navn! Hvordan hadde han vært? Jeg funderte på dette mens jeg stakk
spaden i jorden og tok det første taket. Hadde han vært ondskapen selv, siden
ingen hadde funnet det bryet verdt å gi ham noen hedersord, siden han hadde
blitt avspist med et simpelt trekors? Hadde han vært en hardbarket kriminell,
en voldsmann, en morder? Jeg støtte spaden ned i jorden, igjen og igjen, kastet
opp muld, tørket svette av pannen, tenkte mer på hvem han hadde vært.
Klank.
Spaden støtte mot
noe.
Jeg rettet
lommelykten mot det umiskjennelige skittenhvite. Knokler. Ikke noe tre. Ikke
engang en kiste hadde han blitt verdiget. Jeg tok opp et kranium, gned fuktig
jord av det, så at det var deformert, at det hadde byllelignende utvekster på
issen og pannen. Kinnbeina var store, markerte, med ellipseformede hull til
nerver og muskelfester. Underkjeven kraftig, tennene store som skovler,
hjørnetennene spisse og krumme som sabler.
Det var et
heslig kranium, et jeg senere skulle komme til å pulverisere og bruke i et
rituale til ære for noen som skulle bli viktig for meg. Så mørk var denne
okkulte gjerningen, at den krevde de mest nederdrektige knokler jeg kunne få
tak i.
Jeg tok til venstre, over en myr
arrete av traktorspor. De fiskebenmønstrede sporene var fulle av is, som ga
etter når jeg tråkket ned i dem. Tynne flak av karamellisert sukker som gikk i
stykker. Tuer med røsslyng og småbjønnskjegg og skogstjerne løp oppover
skråningen mot en åskam som omkranset myra. Krokete furutrær sto rødbrune på
toppen, stive som statuer i fraværet av vind. Klakk-klakk lød det fra sekken mens jeg hoppet fra tue til tue,
oppover mot åskammen, hvis bakside lå badet i sol som tinte opp de isete gule
gresstråene skoene mine snart la flate mot marken. Det kuperte terrenget som
åpenbarte seg bak åskammen, ledet strake veien mot mitt hemmelige lille sted.
Skjult bak den tette skogen som lente seg mot en fjellvegg, lå en liten kulp.
Dit skulle jeg.
Langt
der fremme fikk jeg øye på noe i bevegelse. En kvinne med en hund.
Klakk-klakk lød det fra sekken.
Hun
kom mot meg. Hunden begynte å gjø.
Klakk-klakk.
Jeg kremtet og
kjente svetten ta form i håndflatene.
”Ute og går
tur?” sa kvinnen og løftet en hånd for å skjerme øynene.
”Er fare for
det,” sa jeg.
Hunden halte og
dro i båndet, strakte seg etter meg mens den været i lufta. ”Såja, Urac.”
”Fin hund.”
”Takk. Han er en
riesenschnauzer.” Hunden sniffet, nærmet seg meg. ”De har uvanlig god
luktesans.”
Jeg nikket.
”Vel, jeg får komme meg videre. Må rekke noe.”
”Hadet.”
”Hadet bra.”
Hunden snudde
seg etter meg, strakte seg etter sekken, halte og dro i båndet mens eieren
prøvde å stagge den. Jeg rygget unna, det gikk skjelvinger gjennom meg, jeg stirret
på hunden, prøvde liksom å styre den med blikket. Men den slet seg løs og kom
styrtende etter meg, til kvinnens fortvilelse. Jeg satte på sprang, løp så fort
beina kunne bære meg.
”URAC!” ropte
hun. ”Slem hund!”
Før jeg visste ordet av det hadde hunden
overmannet meg og lagt meg i bakken. Den gnagde på sekken min mens jeg basket
med armene og prøvde å føyse den vekk. Til ingen nytte. Så kom kvinnen løpende
og fikk tak i beistet.
”Beklager
virkelig,” sa hun. ”Han pleier aldri å oppføre seg sånn.”
”Det går bra,”
sa jeg, stavret meg på beina, tørket støv av buksa.
”Det må være noe
i sekken din han reagerte på.”
”Rart med det.
Adjø.” Jeg løftet en hånd og gikk.
Endelig kom jeg til gjørmepølen
min. Jeg hadde fått Dagfinn, en kamerat fra NTNU Gløshaugen, til å måle
oksygeninnholdet med en optode og en lambdasonde, og funnet ut at det var godt
under normalen, lavt nok til å preservere knokler i uoverskuelig fremtid.
Forhåpentligvis sank beina til bunns i pølen. Forhåpentligvis ble de liggende
der mens gjørme og leire langsomt størknet og ble til sedimentære bergarter
over dem. Dette ville trolig fossilisere knoklene. En gang om noen millioner
år, når menneskene for lengst var døde, ville representanter for en annen intelligent
dyreart – eller kanskje avanserte roboter – snuble over dem når de var ute på
en ekskursjon. De ville få øye på noen merkelige mønstre i en sammenfoldet bergvegg
med sandstein og konglomerater, lag på lag, og så ville de med dertil egnede
instrumenter begynne å hakke løs disse fossile knoklene. I laboratorier ville
de granske dem med Kalium-argondatering
eller andre dateringsmetoder, de ville fastslå alderen, kanskje finne noen
molekyler bevart DNA, sekvensere det og fastslå menneskeartens genetiske
beskaffenhet. Det ville vekke oppsikt i forskningsmiljøer og fremtvinge nye
hypoteser om robotenes opphav. Et paradigmeskifte ville kanskje finne sted.
Langsomt, motvillig i starten, ville forskerne som holdt fast ved den gamle
hypotesen, måtte bite i det sure eplet og akseptere at disse funnene medførte
en radikal omveltning av hele virkelighetsforståelsen deres.
Sensasjonsoverskriftene ville være mangfoldige i mediene deres, og oppdagerne
ville høste heder og ære.
Eller kanskje
det ikke ville gå slik. Kanskje det aldri ville komme noen etter oss. Kanskje
knoklene ville forvitre mens årmillionene kom og gikk, dyrearter døde ut og nye
kom på banen – men ingen som var intelligente nok til å utvikle vitenskap, til
å grave i jorden og hugge i fjellet, til å tyde tegn i naturen og forstå at
knoklene var noe annet enn et tilfeldig mønster i bergveggen, mer enn en helt
unyttig ansamling av streker og tegn. Uansett måtte jeg gjøre min del av
jobben. Jeg var forpliktet til det. For ingen andre var villige til å påta seg
denne oppgaven. Ingen jeg kjente til drev med noe tilsvarende, så da var dette
en bør som måtte tynge mine skuldre,
det pålå meg å yte min skjerv – siden
alle andre nektet å ta tak i dette problemet, siden ingen overhodet hadde tenkt at dette var et alvorlig problem
som det snarest måtte ryddes opp i. Så jeg ytte min skjerv uten å mukke.
Månedlig tok jeg med meg noen knokler fra Moholt kirkegård. Når ingen så på
slapp jeg dem ned i pølen og håpte at de skulle synke til bunns og bli bevart
av naturens egne konserveringsmekanismer.
Så også denne
gangen.
Mens jeg stirret
ned i pølen så jeg knoklene bli slukt av den mørkebrune gjørmen. Store
gassbobler steg opp til overflaten, hvor de utvidet seg og sprakk. En eim av
svovel steg opp fra pølen. Fuglene, som hele tiden hadde sittet og iakttatt det
som utspilte seg, sluttet med ett å synge. Solen forsvant bak en sky, og hele
landskapet antok en mørk karakter, som om Guds egen hånd la seg over verden. Stillheten
var urovekkende og total. Hutrende gikk jeg bort derfra.
Stadig oftere la jeg handleturene
til Kiwi, i håp om å bli kjent med jenta som jobbet der. Natalie var tydeligvis
borte fra Rema, så jeg hadde ingen grunn til å gå dit lenger. Men de sunne og dyre matvarene jeg kjøpte, begynte å
tære på lommeboka. Jeg tjente jo ikke akkurat godt som frilansskribent – Vi
Menn betalte tre og et halvt tusen for en erotisk novelle – så det var måte på
hvor mye vaktelpostei jeg kunne ta meg råd til. Derfor begynte jeg etter hvert
å handle billigere matvarer, og jeg trappet ned kondominnkjøpene. Jeg kjøpte
bananer og gulrøtter fra First Price, og toliterskartonger med appelsinjuice
fra samme produsent. Kvaliteten var selvsagt så som så, men i det minste
signaliserte jeg fortsatt at jeg hadde en sunn holdning til livet og kroppen
min. Av og til klarte jeg å få øyekontakt med jenta, og hun smilte alltid til
meg. Riktignok pleide hun å smile til alle kundene jeg så henne betjene, men
det var liksom noe mer i smilene hun
ga meg, noe mer inderlig og ektefølt. Og hun hadde roser i kinnene når hun så
på meg. Selv sexleketøyene jeg hadde spurt om, hadde ikke ødelagt noe mellom
oss. Snarere hadde rødmen i kinnene hennes blitt sterkere etter mine intime
avsløringer. Det sto stadig klarere for meg at jeg snart måtte gjøre noe, at
jeg måtte ta grep.
En
dag bestemte jeg meg derfor for å spørre henne om hun ville ta en pils med meg.
Jeg tok på meg min dyreste eau de cologne, Between
Sheets fra Van Gils, og formet håret med store mengder gelé for å gi det
rett volum og for å få panneluggen til å henge sidelengs nedover pannen på en
utstudert nonchalant måte. Hårets asymmetri skulle veie opp for ansiktets
asymmetri, så jeg la panneluggen i en spiss nedover mot høyre side av ansiktet,
hvor den harmoniserte helhetsinntrykket, fungerte som et komplementært element
til den litt skjeve nesen og de skjevt plasserte øynene.
Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet hadde vært mitt favorittdepartement, og det plaget meg
at det ikke lenger eksisterte. Det var noe godt, ja noe befriende, med å la kirkelige saker håndteres av de samme som
bevilget midler til forskning og utdannelse. Slik sørget man for å aldri glemme
Gud når det skulle bygges et nytt laboratorium for bioteknologisk forskning,
eller når læreplanen i naturfag skulle fastsettes. Det var godt å vite at
sekularismen ennå ikke hadde tatt strupetak på religionen. Godt å vite at Gud,
gjennom sine jordiske representanter, fulgte med på hva forskerne foretok seg.
Godt å vite at han fortsatt våket over oss, nesten fjorten milliarder år etter
Skapelsen, og etter alt det grusomme vi hadde gjort mot Ham. Og var det ikke
uansett slik at vitenskap og religion var to sider av samme sak? At de begge
var utslag av samme bakenforliggende fenomen? Noen, i særdeleshet de
epistemiske skeptikerne, ville snarere hevde at vitenskap og tro var to
vesensforskjellige domener, to fjelltopper adskilt av en uoverstigelig avgrunn.
Disse fantes også ved NTNU, selv ved humanioraavdelingen Dragvoll. De
motarbeidet postmodernismens relativisme, de så på Sannhet som noe objektivt og
håndgripelig, noe som én gang for alle var hamret i stein. Vitenskapen hadde
for dem nådd sitt apex, så de avviste kategorisk og på en nedlatende måte
Snåsamannens påståtte helbredende evner og prinsesse Märthas evne til å snakke
med hinsidige krefter. Av prinsipp tok de avstand fra alle påstander om det
paranormales nærvær i verden, for de var ikke skolert nok i vitenskapshistorie
til å innse at vitenskap hele tiden er gjenstand for revisjon, at den
kontinuerlig oppdateres i takt med nye funn som ryster forskningen i dens
grunnvoller, funn som omstøter og snur på hodet, funn som velter hevdvunne
hypoteser og teorier, og erstatter dem med nye hypoteser som så får sine
dogmatiske tilhengere i noen generasjoner – til en ny hypotese kommer og
avløser den gamle og snur hele vår virkelighetsforståelse på hodet igjen. Dette
var vitenskapens vesen, og det var et vesen jeg hadde lært meg å elske, et
vesen som ikke kunne legges i lenker, ikke kunne stagges, ikke kunne slå seg
til ro. Et rastløst vesen som alltid måtte videre, alltid måtte se hva som
ligger bak neste bakketopp, under neste stein, bak den fjerneste stjerne og den
minste elementærpartikkel. Selv innså jeg at tro og viten bare var
gradsforskjellige punkter i et kontinuum, to merkelapper vi satte på det samme
fenomenet. Og dette fenomenet kalte jeg Gud.
Gud var for meg en allestedsnærværende kraft, en tilsynekomst i naturen, vinden
som raslet i grenene, støv som ble virvlet opp på fortauet, en fresende
oksestek i ovnen. Jeg fornemmet Gud overalt hvor jeg gikk, slik jeg også
fornemmet hans fiende. For Satan var også tilstedeværende i verden, og jeg
merket hans tilstedeværelse. Ikke som noe konkret og håndgripelig, nei det var
bare den vageste fornemmelse, en nesten umerkelig kildring i dypet av
ryggmargen, en skygge i et ansikt her, et anstrøk av kulde i rommet der. Han
var nærværende uten å være påtrengende, tilstedeværende uten å være til
sjenanse. Jeg hadde et ambivalent forhold til ham – ennå hadde jeg ikke fått
avklart om vi sto på likefot, ennå visste jeg ikke hva han ville med meg. Men
dette uavklarte forholdet hadde også en særegen sjarm, for det medførte en
spenning mellom oss, en alltid merkbar sitring når han var nær meg. At jeg var
uvitende om planene han hadde for meg, var kanskje det som i størst grad fylte
dagene mine med en følelse av mening, det som i avgjørende grad ga livet mitt
et skinn av hensikt eller substans. Derfor var det nærliggende for meg å
omfavne Satans apparisjoner når de åpenbarte seg for meg. Derfor nølte jeg ikke
med å verdsette hans tilsynekomster, hvor skremmende de enn måtte virke. For
det hendte jo jeg ble skremt, det hendte jeg kjente kulden i ryggmargen. Håret
kunne reise seg på armene mine, jeg kunne se noe mørkt i øyekroken, kunne ane
en skygge bevege seg langs veggen, kunne høre krafsing i veggene. Bøker kunne
plutselig falle ut av bokhyllene mine, lamper kunne slå seg av og på etter eget
forgodtbefinnende, gjenstander kunne dukke opp på steder hvor jeg ikke hadde
lagt dem. Alt sammen var utslag av Satans vilje slik den artet seg i verden,
alt var uttrykk for hans vesen slik det kom til syne for meg når jeg åpnet meg
for ham.
At jeg gikk
rundt med et visittkort hvor jeg titulerte meg som representant for det utdødde
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, berodde på at jeg antok at de
fleste var uvitende om oppsplittingen av denne departementale mastodonten fra
nittitallet. Dessuten hadde vi jo fortsatt Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, og mange forvekslet
naturligvis disse to byråkratiske institusjonene, all den tid de bar nesten
identiske navn. Jeg hadde uansett aldri vist visittkortet til noen, det forble
min lille hemmelighet, siden ingen stilte spørsmål ved min tilstedeværelse når
jeg befant meg utenfor kontorene til Kirkelig Fellesråd. Det var kjedelig å
ikke bli jaget bort derfra, jeg savnet litt action, savnet at noen tok tak i
meg og ba meg komme meg til helvete bort fra Kirkelig Fellesråds hellige gemakker,
hvor viktige saker ble behandlet under overoppsyn av Vårherre. Hva var det
egentlig som foregikk bak dørene deres? Debatterte de Det Ondes Problem og andre
teologiske viderverdigheter? Satt de i munkekutter og messet foran et alter?
Ofret de geiter til Herren? Hadde de heftige rådslagninger hvor pergament og
skriftruller fløy veggimellom, ettersom de ikke kunne bli enige om hvilke
prester som skulle ansettes, hvilke buller som skulle utstedes og hvilke dogmer
som fortsatt skulle gjelde? Jeg pleide å stå utenfor døren og lytte, med
forhåpninger om å høre underlige lyder, et eller annet mistenkelig som bar bud
om de sakrale aktivitetene som fant sted der. Det eneste jeg hørte var skritt
mot gulvet, noe som hørtes ut som surklingen fra en kaffetrakter og noe annet
som hørtes ut som en kopimaskin. Men denslags kjedelige og verdslige apparater
kunne de vel ikke benytte seg av på et slikt kontor? De måtte vel ha fjærpenner
og skriftruller; strekkbenker og flagellantpisker? Det forundret meg at jeg
aldri så noen komme inn eller ut av døren. Kanskje de hadde en egen inngang? En
hemmelig vindeltrapp som ledet ned til en krypt dypt under bygningen, hvor de
virkelig spennende sakene foregikk, i ly av dagslys og nysgjerrige ører?
En
dag så jeg et skilt på døren: ”Kirkelig Fellesråds kontorer er nå flyttet til
nye lokaler i Kongens gate.”
”Faen,”
sa jeg og dunket hodet mot veggen. ”Faen, faen, faen.”
En
tåre tok form i øyekroken min. Jeg tørket den bort og satte meg ved
ginkgo-planten som sto i et hjørne ved døren til Teamtrex Databehandling A/S. Plexiglassvinduet
som dekket mesteparten av veggen til høyre for meg, ga meg utsikt mot E6, hvor
bilene, grå av eksos og trafikkstøv, raste forbi i retning hovedstaden. Fra
plastposen jeg gikk og drasset på, tok jeg opp Thomas Bernhards Utslettelse og leste et par sider før
jeg fant frem notisboken og noterte noen ideer Den Hellige Ånd hadde besvangret
hjernen min med. Så gikk jeg ned i kjelleren, som var fylt av musikk og lyden
av slåssing fra Trondheim Fight Gym. Lederen for denne slåsseklubben i
kjelleren, var Jakob Løvstad, en dataingeniør og internasjonalt anerkjent
kampsportutøver som var i Europatoppen i Mixed Martial Arts. Men dette var ikke
hans eneste bedrifter. Han var i tillegg kjent som en såkalt sjekkeguru, og
hadde forfattet boken Alfa, en
sjekkebibel støpt over noenlunde samme lest som Neil Strauss’ The Game, som omhandlet en
selvhjelpsmetode hvis hensikt var å få menn til å bli alfahanner med evnen til
å tiltrekke seg de kvinner de måtte ønske, hvor vakre og uoppnåelige de enn
måtte virke. Siden jeg hadde lest The Game, visste jeg fra erfaring at teoriene
hadde noe for seg. Grunnprinsippet var simpelthen at man som mann måtte slutte
å betrakte kvinnene som premier man skulle vinne. I stedet måtte man betrakte
seg selv som premien, en premie
kvinnene skulle konkurrere om.
Jeg
gikk inn på handikaptoalettet og stilte meg opp foran speilet, spisende en
banan. Det var et vakkert ansikt som tok form i speilet i dag. Helt symmetrisk
var det ikke, men ganske mildt og harmonisk. Det forandret seg fra gang til
gang, men ikke bare i takt med skiftende sinnelag eller rent fysiske eller
optiske variasjoner, slik det kanskje er mest nærliggende å tro. Nei, like mye
ble utseendet mitt styrt av krefter utenfor meg selv, ja utenfor verden. Hinsidige makter hadde alltid en
finger med i spillet, fornemmet jeg, og jeg fant dette opprørende og vanskelig
å forsone meg med. Om det var Satan eller Gud som grep inn, det visste jeg ikke
– men sikkert var det at det fantes inngripen fra guddommelige entiteter som ville meg noe, som hadde hensikter jeg
ennå ikke hadde begreper om.
Jeg kastet
bananskallet, fjernet litt øyesand fra de rødsprengte øynene, dro ut noen
brukne øyevipper, brukte negler og finmotorikk til å stikke hull på noen små
blemmer som satt på den rødlige randen av øyelokkene, som vendte inn mot selve
øyeeplene. Jeg visste ikke hvorfor jeg fikk disse blemmene, men de irriterte
meg grenseløst, all den tid de gnisset mot eplene, noe som var ubehagelig og
distraherende. Jeg drakk en munfull vann, gurglet, brukte muskelbevegelser til
å presse det rundt i munnen, slik at vannet kunne rive løs matrester som satt
fast mellom jekslene. Så spyttet jeg det ut, drakk en ny munnfull, svelget den,
skrudde vannet over på lunkent og vasket hendene grundig med plenty av såpe fra
dispenseren. Etter å ha skylt dem omstendelig i glovarmt vann, så de ble røde
og hovne, tok jeg enda en håndfull såpe, smurte inn håndflater og håndbaker
igjen, smurte dem godt inn, gned såpen inn i dypet av porene, og skylte igjen.
Dette gjentok jeg et par ganger til, hele tiden stirrende ned på hendene, som
ble rødere og hovnere i takt med mishandlingen. For jeg visste jo at jeg
mishandlet meg selv. På et eller annet plan visste jeg at det var unødvendig,
at det var bortkastet tid, å vaske seg på denne tvangsnevrotiske måten. Men
stikkordet i tvangsnevrose er tvang,
og den som tvinger en til å vaske seg unødvendig nøye, er ikke en selv, men noe
utenfor en selv, utenfor kroppen, ja
kanskje utenfor verden. Og dette noe eller denne
noen, mistenkte jeg, kunne være den samme som bestemte utseendet mitt, den
samme entiteten som grep inn i livet mitt på de mest uventede måter, på de mest
upassende tidspunkter.
Det kunne være
Gud.
Det kunne være
Satan.
Eller en helt
annen.
Det
var kort vei fra Fight Gym-kjelleren til Kiwi. På vei bortover tenkte jeg på
hva jeg kunne si til Kiwi-jenta hvis hun var der. Og jeg tenkte på hva jeg
burde kjøpe. Jeg tok opp handlelappen fra innerlomma og leste: Brød, banan,
appelsinjuice, gulrot, løk, middag, melk. Strutsekjøtt eller trøfler var ikke
aktuelt – kontoen var nesten bunnskrapt. Så det måtte bli en billig middag i
dag. Noe billig og enkelt som det tok kort tid å lage.
Hendene mine
sved. Jeg løftet dem opp og så på dem, vendte dem rundt for å iaktta dem fra
flere vinkler. Huden på håndbakene var for det meste rødlig, men rundt knokene
var den hvit og sprukken.
Hun
var på butikken, hun satt i kassa. Hjertet mitt hoppet over et dunk idet jeg
fikk øye på henne. Hun smilte til mannen hun betjente, sa hadet til ham idet
jeg skulle til å gripe en handlekurv, men grep meg i det da det slo meg hvor
feminint det ville virke. Her skulle jeg tross alt være en mann og bære varene
slik en mann skal bære ting. Så jeg gikk gjennom bommen og plukket opp et
kneippbrød før jeg gikk bort til fruktdisken og ble stående lenge og granske
bananene, stirrende nøye på hver eneste First Price-pose. Jeg vridde og vendte
på dem, mønstret hver enkelt banan og veide for og imot for å finne akkurat Den
Rette posen, den med de fineste bananene, de som hadde rett størrelse, færrest
brune flekker, jevnest gulfarge, fastest konsistens. De beste bananene var som
regel ganske små og med enkelte gulgrønne, langsgående striper, uten noen form
for sjatteringer i brunt eller svart. Ofte kom de fra Costa Rica eller Den
Dominikanske Republikk, hvor klimaets beskaffenhet var akkurat slik at
bananenes iboende sødmepotensial kunne forløses. Da jeg omsider hadde funnet
den rette, bar det strake veien bort til grønnsaksdisken, hvor jeg ble nødt til
å legge fra meg brødet og bananene for å gjøre samme gjennomgang av gulrøttene.
Etter fem minutter der hadde jeg funnet en pose med akseptable gulrøtter,
hvorpå jeg kjørte samme prosedyre på løkposene, også disse fra First Price. Da
jeg omsider hadde kommet i mål med grønnsakene, gjaldt det å få tatt med seg
alle varene bortover mot frysediskene, hvor jeg håpet å finne noe spiselig å
fortære til middag. Så jeg stablet varene opp i favnen og gikk i balansegang
bortover mot butikkens midte, hvor alle frossenpizzaene og den andre
søppelmaten var samlet. Jeg kjøpte alltid kjøle- og frysevarer til slutt, for å
unngå at de tinte opp før jeg var kommet hjem. Dette var noe jeg antok jeg
hadde til felles med mange, men jeg visste egentlig ikke om det virkelig
forholdt seg slik, for jeg hadde ikke spurt noen og hadde heller ikke observert
noen grundig nok til å fastslå det ene eller det andre. Videre var jeg, når det
endelig ble dags for å putte varene i bæreposen, alltid påpasselig med å legge
kjølevarer sammen med andre kjølevarer, frysevarer sammen med andre frysevarer,
og så videre. Dette for å prøve å motvirke uheldige temperaturendringer.
Dessuten sørget jeg for å legge de mykeste, lettest knuselige varene øverst i
en pose; de hardeste varene i bunnen. Denne rekkefølgen bestrebet jeg meg også
på å replikere på rullebåndet, hvilket ofte kom i konflikt med den maskuline
rekkefølgen jeg forsøkte, om enn kun overfor hotte babes, å oppnå. Noen ganger
ble det ene hensynet ignorert til fordel for det andre, men så langt det var
mulig etterstrebet jeg rettferdige kompromisser. Med så mange ting å ta hensyn
til, tok det lang tid å handle og lang tid å få fylt i bærenettene. Alt krevde
nøye planlegging, nitid koordinering. En vanlig handletur tok gjerne halvannen
time, spaserturen ikke medregnet.
Jeg
balanserte varene i favnen, nærmet meg kassa. Jenta så på meg, hun smilte, å
hun smilte! Ivrig gikk jeg mot henne, og la ikke merke til den store våte
flekken på gulvet. Noen måtte ha sølt noe på gulvet, kanskje såpe eller noe
annet sleipt som vekselvirket med de av friksjon glattslipte sålene under
joggeskoene mine. Alt gikk så fort at jeg ikke engang skjønte hva som hendte.
Først senere klarte jeg å rekonstruere i minnet hvordan skoene brått hadde
mistet festet, hvordan jeg hadde tumlet overende, hvordan jeg hadde mistet alle
dagligvarene, hvordan de hadde spredt seg utover, hvordan Kiwijenta hadde sett
på meg med et blikk preget av like mengder sympati og misbilligelse, hvordan
hun hadde kommet meg til unnsetning, tilbydd seg å hjelpe meg på beina, hvorpå
jeg hadde takket nei, stavret meg opp og plukket opp varene og lagt dem på
rullebåndet, enda jeg visste de var blitt skadd av sammenstøtet med gulvet,
enda jeg visste jeg sikkert ikke engang kom til å spise dem, all den tid de var
tilsølt med alskens rusk og skitt jeg under normale omstendigheter ville
unnveket med vergende geberder.
”Gikk
det bra?” hadde hun sagt.
”Jada,”
hadde jeg svart, og skyndt meg med å betale, skyndt meg med å komme meg ut
derfra, rød i ansiktet, med en stor, kald flekk på buksa og med skam brennende
i kinnene.
Beslutningen om å studere filosofi
var en langsom prosess. Gradvis, først bare som en ulmende følelse i
underbevisstheten, gikk det opp for meg at jeg burde begynne å studere noe
igjen, og filosofi var det mest forlokkende studiet – det hadde vært det i
flere år. Andre humanistiske fag hadde jeg ikke interesse for, og min manglende
realfagskompetanse forhindret meg i å studere biologi eller bioteknologi, som
var de eneste naturvitenskapene jeg virkelig kunne tenke meg fordypning i. Så
jeg satte filosofi som førstevalg da søknaden til Samordna Opptak skulle
sendes, og brukte sommeren på å gå på fjellet, fiske og skrive kommersiell
søppelfiksjon for den kulørte ukepressen. Innimellom hendte det at jeg og Erlend,
min eneste nære venn i Trondheim, tok oss en tur til Moholt studentby, hvor vi
satte oss ved et utebord og grillet og drakk pils og kastet frisbee. Det var et
godt liv, et liv jeg var fornøyd med, for ensomheten hadde herdet meg og gjort
meg til et helt menneske. Likevel higet jeg etter noe annet, noe nytt. Men hva?
En
dag jeg lå på en benk på kirkegården, stirrende på spurvene som vasket seg i en
søledam, slo det meg at jeg var et lykkelig
menneske. Faktisk var jeg sannsynligvis den lykkeligste personen jeg visste
om. Andre mennesker trengte røyk og kaffe og snus og alkohol og narkotika for å
holde ut tilværelsen; jeg trengte
bare skrivingen. Fred og ro til å lese og skrive var alt jeg forlangte av
livet, for i skrivingen fant jeg en lykke som var større enn alt annet jeg
kjente. Euforien den fylte meg med gjorde at jeg nedprioriterte all menneskelig
kontakt. Jeg trengte vel ingen nye
bekjentskaper? Hva skulle jeg med denslags? Jeg,
som var et helt menneske, en helstøpt mann? Skulle jeg liksom bli lykkeligere
av å få nye venner, av å begynne å studere filosofi? Fuglekvitteret sto godt
til susingen i løvet over meg. Trærnes grener hang som krøplinghender der oppe,
under de hvite skyene som drev langsomt over himmelen og tok form av alskens
underlige skapninger – en skilpadde her, en enhjørning der, et troll der borte,
en slange over fjellene der. Som Guds egen Rorschach-test drev skyene over
himmelen og testet meg for å fastsette en diagnose. Jeg snurpet sammen leppene
og plystret en imitasjon av fuglenes kvitring, phuitt-phuitt-phuitt, mens den massive kulen av metaller og
mineraler jeg graviterte mot, jobbet videre med sine omdreininger og sitt
kretsløp rundt solsystemets brennende sentrum, et kontinuerlig detonerende
termonukleært inferno med en levetid på ennå noen milliarder år. Lykken, det
var meg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
:-)