3
De påfølgende dagene var en
sammenhengende fyllefest nesten fri for nevneverdige erindringer. Noen glimt
stikker seg ut, men det meste er mørkt. Vilde så jeg ikke mer til i løpet av
disse dagene. Ei heller Brage. Jeg hadde ikke nummeret hennes, så kontakt var
en umulighet. Etternavnet hennes fant jeg heller ikke, og e-læringssystemet It’s learning var lite behjelpelig i så
måte. Hun var ikke oppført blant brukerne der, av en eller annen grunn som
forble meg en gåte.
Oscar
snakket jevnt og trutt om den første kvelden. I en bisetning nevnte han at han
hadde overnattet hos ei jente i klassen. Jeg spurte ham hvem det var. Han knep
øynene sammen og klødde seg i hodet.
”Det
var hun som het …”
”Hun som he-e-et
…?” sa jeg. ”… Vilde?”
”Ja! Dét var det!”
Nei! NEI!!!
Jeg
så på ham. ”Sikker på dét?”
”Nja,
ganske sikker. Men ikke helt. Ei tynn
ei. Jeg fikk ligge på sofaen hennes. Faen som jeg angrer på at jeg ikke la an
på henne. Det kunne blitt noe på meg. Det er jeg sikker på.” Han slo seg på
panna og forbannet seg selv. ”Idiot, Oscar! Id-i-ot!”
Han
slo seg på panna igjen.
Jeg
gikk lenge og grunnet på disse ordene. Kunne det virkelig være slik at Oscar
hadde blitt med Vilde hjem allerede første kvelden? Hadde han tilfeldigvis
truffet henne idet hun gikk hjemover, og slått følge med henne, hvorpå hun
hadde sluppet ham inn i bopelen sin? Nei, jeg kunne ikke forestille meg at hun
var så billig. Eller …?
En dag ble det arrangert et
rebusløp for alle førsteårsstudenter. Løpet ble avholdt i sentrum, og dets
uttalte hensikt var å gjøre studentene kjent med byen. På en rekke poster
skulle det gjøres diverse oppgaver, de fleste av dem utformet med det for øye å
virke fornedrende, barrierenedbrytende, grenseoverskridende. På den ene posten
var det om å gjøre å få flest marshmallows inn i munnen. På en annen skulle man
konkurrere i et sekkeløp. På en tredje skulle man sammen fremføre et
egenkomponert nummer som uttrykte den trønderske folkesjel. Gruppen min valgte,
uten at jeg var delaktig i beslutningsprosessen, å synge kjente trønderviser i
en salig kakofoni, og høstet applaus for dette. Idet nummeret var ferdig
fremført gikk det plutselig opp for meg at jeg hadde glemt igjen bæreposen min
på en tidligere post. I posen hadde jeg liggende flere verdisaker, blant annet
en skriveblokk full av selvutleverende prosa, full av notater til det som etter
hvert skulle bli en ny roman. Jeg visste at jeg ikke kunne miste den, visste at
den inneholdt noe viktig.
”Må
stikke,” sa jeg til Ole. ”Glemte igjen posen min ved Samfundet.”
Jeg
løp over torget og nedover Kongens gate. I krysset mellom Kongens og Prinsens
fant jeg en buss som jeg bordet. Sjåføren, en kjekkas av en nordlending, irettesatte
meg for å ha krysset gaten på en måte som angivelig, i følge ham, skulle ha
vært dumdristig.
”Du
skal få slippe om bord,” sa han. ”På den betingelse at du lover meg å ikke
gjøre noe lignende igjen.”
Jeg
trakk på skuldrene og så uforstående på ham mens jeg ga ham tretti kroner. ”Greit.
Jeg lover.”
I
parken ved Samfundet fant jeg posen liggende akkurat hvor jeg hadde forlatt den,
ved et tre som sto inntil et bord hvor studenter drev og regnet på noen tall.
Jeg trakk et lettelsens sukk og sjekket at den fortsatt inneholdt alt den
skulle. Det gjorde den. I parken hadde vi tidligere kastet frisbee og lekt en
lek som gikk ut på å stjele tøyhalene fra hverandres bukser. Det var den klassiske
haleleken, som jeg og sikkert de
fleste andre kjente fra gymtimene på grunnskolen. En fornøyelse for noen hver. Ole
hadde sagt Jeg vil ikke høre! da jeg,
under leken, snakket om flashbacks til grunnskolens gymtimer, hvor jeg som
regel hadde vært en taper som ble plukket sist når noen skulle velge
lagkamerater i ballspill. Jeg forsto ikke hvorfor Ole absolutt ikke ville høre,
men han virket oppriktig, så til slutt aksepterte jeg at han ikke forstilte seg
– og ga opp å fortelle ham om min barndoms gymnastiske misere.
Noen ungdommer
drev fortsatt og kastet frisbee. Andre sto ved et bord og regnet ut poengsummer
fra haleleken, som var gått av stabelen i kraft av å være en konkurranse i det
såkalte rebusløpet. Med godt mot forlot jeg parken, fant en busstopp og brukte
overgangsbilletten på første buss.
Det
tok lang tid før jeg fant igjen de andre. Veien gikk om Fjordgata og en
dataforretning hvor de minutter før hadde vært og spilt spørrespillet Buzz.
Omsider klarte jeg å lokalisere dem ved en brygge i Nedre Elvehavn. De satt der
og sløvet i en stor trapp av betong, med utsikt mot elva og fjorden. Jeg fikk
øye på Arild, en gammel bekjent av meg. Han gikk forbi, i retning Solsiden. Det
røde skjegget og lange håret var karakteristisk nok til å gjøre ham
umiskjennelig. Brillene og de svarte klærne forsterket ytterligere det idiosynkratiske
ved hans vesen. Jeg vinket til ham; han vinket ikke tilbake. Ga meg ikke engang
et nikk, verdiget meg ikke et blikk.
Hadde han ikke
sett meg?
Jo, han hadde
bare ignorert meg.
Han foraktet
meg, fornektet meg, ville ikke være bekjent av meg.
Sånn måtte det
være.
Den
siste posten befant seg på Dolly Dimples i nærheten av Gossip. Vi fikk hvert
vårt pizzastykke, og pizzaen smakte uvanlig godt til å komme fra Dolly’s. Jeg
hadde aldri vært noen fan av pizzaen fra denne litt lugubre kjeden, men denne
smakte intet mindre enn upåklagelig, og jeg trykket den vellystig i meg,
stappet den inn i munnen, presset den ned spiserøret, alt mens jeg med den
andre hånden hadde et nytt stykke parat, et nytt stykke jeg rev løs en bit av
med tennene, hvorpå jeg sendte den inn på tungen, kvernet den i stykker med
jekslene, kjente tomatsaus- og ostesmaken, fornemmet kjøtt- og kryddersmaken,
følte varmen som var så god denne høstlige dagen som bebudet en mye kaldere,
mørkere årstid. Etterpå gikk flere av oss innom Rema ved torget, hvor vi kjøpte
pils. Jeg kjøpte en sixpack Grans Premium, siden de ikke hadde den billigere
Grans BARE, som var min foretrukne variant. Fra Rema var planen at vi skulle gå
direkte hjem til Arman, hvor kveldens vorspiel skulle finne sted. Men det viste
seg at Arman hadde noe opprydningsarbeid å gjøre hjemme først, så han henviste
oss til baren Brukbar, hvor vi inntil videre skulle sette oss ned, ventende på
at Arman skulle gjøre seg ferdig med oppvask og rydding.
”Det
er ikke det at jeg selv roter,” sa
han. ”Men jeg deler leilighet med mange. Og de andre er skikkelig rotete.”
Vi
satte oss ved et utebord på Brukbar, et populært sted med store glassvinduer,
kurvstoler, skinnsofaer og fastmonterte metallbord utendørs. Solen var et
blekgult felt i det hullete skydekket, stadig vandrende vestover og nedover på
hvelvingen over oss. Anstrøket av høstkulde som hadde festet seg ved luften,
var nå vokst til en budbringer om nært forestående vinter – is som skulle dekke
vanndammene, løv som skulle falle av trærne, frostrøyk som skulle komme fra
munnen din mens du rastløst hastet mot noe nytt, stadig noe nytt, siden du
aldri kunne få ro i din herjede sjel. Det ble utvekslet meldinger og
telefonsamtaler, og før jeg visste ordet av det dukket Gry opp sammen med en
jente jeg ikke hadde sett før. Hun var nordnorsk og hadde et søtt ansikt,
betagende og veldig nærværende. Øynene satt tett inntil hverandre i et smalt,
harepuslignende ansikt. Håret var samlet i en hestehale, og hun hadde på seg en
brun skinnjakke og en pastellfarget bluse med rysjer og meanderborder som
signaliserte noe tvetydig, vanskelig plasserbart. Hun presenterte seg som Marielle
og sa hun skulle studere filosofi sammen med oss. Jeg ble umiddelbart
ambivalent overfor henne, fikk ikke riktig tak på vesenet hennes, men lempet
henne på fordomsfullt vis inn i en kategori for de ubestemmelige jentene som
var søte men – inntil videre – uinteressante. Det var en sterk livsglede i
henne, merket jeg, en joie de vivre
som var så utilslørt at den ble påtrengende, nesten sjenerende. Jeg rakte henne
hånden over bordet, men verdiget henne ellers ingen oppmerksomhet og følte
egentlig at jeg virket ganske uhøflig overfor henne. Hun pratet i vei om filmen
Into the wild, som jeg forsto at hun
hadde et nært forhold til. Jeg og flere av de andre var utålmodige etter å
komme oss bort derfra – vi satt med ølposene mellom beina, og lengtet etter å
ta fatt på vorspielet vi var blitt forespeilt.
I
et anfall av besluttsomhet som var ulikt meg, fastslo jeg omsider at det var
tid for å gå. Sammen med Oscar, Ole og et par andre, forlot vi Marielle og Gry
og guttene som var gått for å kjøpe pils i baren. Vi gikk nedover
Repslagerveita, vestover mot Ila, til vi ankom et gult hus med en stor grønn
port som ledet inn til en gammel bygård i tre, med skifertak, teglsteinpiper og
hvite sprosser i de små vinduene. Ved porten var det ringeklokker flankert av
diverse navnelapper. En av lappene hadde påskriften ”Patrick Bateman”. Jeg
humret innvendig mens jeg lurte på om noen av de andre hadde sett det og tatt
referansen. Det bodde visst en kar med humor i denne bygningen.
”Se,”
sa jeg og pekte på lappen. ”Patrick Bateman. Hehe.”
Jeg
fikk skuldertrekk og uinteresserte blikk fra de omkringstående.
Hadde ingen av dem kjennskap til American
Psycho?
Arman
kom ut og åpnet porten, geleidet oss over en liten gårdsplass preget av
viltvoksende vegetasjon, og inn i en uryddig, toetasjes leilighet. Veien gikk
opp en trapp som endte i en trang stue med et par skittenhvite sofaer, et bord
og noen tomme bruskasser som fungerte som sittemøbler. En bøtte fylt til randen
med ølkorker sto midt på det uryddige bordet. Rett overfor meg satt en jente
som jeg hadde forstått at Arman hadde studert filosofi med i fjor. Jeg hadde
oppfattet så mye som at hun het noe på S, men mer enn det visste jeg ikke om
henne. Hun var smålubben og mørkhåret, litt dvask i ansiktet, kvapsete og med
en strikkelue trukket halvveis nedover ørene. Hun anerkjente meg ikke, merket
jeg. Virket snarere misbilligende overfor meg, unngikk å se på meg med annet
enn forakt i blikket.
”Jeg
drikker alle dager med unntak av søndag og tirsdag,” sa hun. ”Det er sånn det
skal være.”
Jeg,
Oscar og Ole, som alle satt i sofaen, så på henne og nikket mens hun begynte å
snakke om filmklubben på Samfundet, som hun mente vi måtte melde oss inn i. Det
var noe ubestemmelig ved henne, noe litt umodent, barnlig. Hun virket ikke
direkte fiendtlig mot de andre, men var heller ikke åpen mot verden. Litt
innesluttet og alternativ, med Conversesko og en lusekofte med
fiskebeinmønster. Jeg forestilte meg at hun hørte på Sigur Rós og Arcade Fire.
Det kunne vært atskillig verre.
Jeg
fikk god kontakt med Oscar. Samtalen fløt lett og ubesværet mellom oss etter
hvert som vi tyllet innpå øl. Det kom frem at han ikke hadde skaffet seg noen
skikkelig bopel ennå, men bodde midlertidig i en leilighet stilt til
disposisjon gjennom det kollektive tilbudet Tak
Over Hodet, som Studentsamskipnaden sto bak.
”Jeg
bor også der,” sa Robin, en medstudent som satt vis-à-vis oss med en flaske Riesling i
nevene.
”På
Alle mann under tak?” sa Oscar og
gliste.
”Tak Over Hodet, ja,” sa Robin. ”Men skal
bort derfra snart. Skal på en visning i morgen.”
”Må
skaffe meg noe skikkelig snart, jeg også,” sa Oscar.
Ganske snart
strømmet det på med folk, og det tok ikke lang tid før leiligheten var full.
Noen ble henvist til underetasjen, hvor Arman fikk ryddet godt nok til at det
var mulig å sitte i sofaen og stolene der. Det ble snakket om emner direkte
eller indirekte relatert til filosofi. Populærvitenskap ble også berørt, og
selv om jeg etterhvert begynte å bli full, var jeg påpasselig med å legge skjul
på mine preferanser hva angikk forklaringer på det evige stridstema som var Den
Menneskelige Natur. Min foretrukne forklaringsmodell, hvor kampen mellom
metafysiske krefter sto i sentrum, ville naturligvis blitt uglesett i dette
selskapet. Derfor sørget jeg for å la alle tro at jeg forfektet en rendyrket
biologisme, og ingen skulle få innbille seg noe annet enn at jeg var en
reduksjonist med et materialististsk-mekanistisk livssyn. Referansene til
Richard Dawkins og Daniel Dennett satt løst, og ukritisk lirte jeg av meg
hyllester til disse tenkerne. Innimellom panegyrikken mot Dawkins, tok jeg meg
tid til å sable ned populærfilosofen Lars Svendsens bok Mennesket, moralen og genene. Denne ga jeg uttrykk for at jeg fant
høyst tvilsom – den var argumentativt svak og skrevet av en person som åpenbart
ikke var vitenskapelig skolert. At jeg selv var enda mindre skolert, og
følgelig ukvalifisert til å bedømme sannhetsgehalten i Svendsens bok, så jeg
glatt bort fra. Etter mine tilhøreres blanke blikk og lydhøre ansikter å dømme,
tok de det uansett ikke tungt at jeg var underkvalifisert. I deres øyne og ører
var jeg like skikket til å diskutere dette emnet som enhver evolusjonsbiolog
eller vitenskapsfilosof, og jeg var fornøyd med denne responsen, denne
ukritiske respekten som ble meg til del når jeg snakket. Alkoholen skar bort
hemningene, slik Occams barberhøvel skjærer bort guder og andre såkalt overflødige
hypoteser fra vitenskapelige forklaringsmodeller. Men det var nesten ingen
jenter å se der, noe som uvegerlig fikk meg til å tenke at tiradene mine falt
på steingrunn, at de ikke kunne lede til noe mer, noe annet enn denne ukritiske
respekten og blinde tiltroen jeg mente å kunne spore i disse guttenes blikk.
Jeg kunne kanskje sette meg i respekt blant en gjeng gutter, men jeg kunne ikke
få noe fitte.
På
et tidspunkt befant jeg meg plutselig på kjøkkenet, stående sammen med Angus, Arman
og noen andre. Overfor Angus uttrykte jeg meg min kjærlighet til Karl Ove
Knausgårds bøker. Jeg la heller ikke skjul på at jeg likte Michel Houellebecq
og Bret Easton Ellis.
”American
Psycho er stor litteratur,” sa jeg. ”Du må få lest den. Patrick Bateman bor jo
forresten i bygningen her. Ja, det er hovedpersonen, vet du.”
Jeg
følte meg som en idiot.
Selv sa Angus at
det var Bjørneboe som var hans store skjønnlitterære forfatter, hvorpå jeg
pliktskyldigst måtte meddele at jeg aldri hadde lest noe av Bjørneboe – annet
enn noen av diktene, de mest kjente blant dem.
”Skal
få gjort det,” snøvlet jeg. ”Skal snart lese Bestialitetens historie.”
”Det må du få
gjort,” sa han og slo meg på skulderen.
Jeg vendte meg
mot Arman og prøvde å feste blikket på ham.
”Men jeg syns du
er grei, jeg altså,” sa jeg uten
forvarsel, og klappet ham på
overarmen.
Han lo
støyende. ”Takk, takk,” sa han og klappet meg tilbake før han imiterte det jeg
hadde sagt og lo mer.
Jeg
var allerede merkverdig beruset, enda jeg ikke hadde drukket stort mer enn en
sixpack. Likevel gikk jeg ikke av veien for å ta en slurk gin da tilbudet kom
opp. Hvem flasken egentlig tilhørte, var jeg usikker på, men det var enten Lukas
eller Arman eller Angus. Uansett drakk jeg da noen tilbød meg et glass. Den
einebærlignende smaken var ubehagelig, men det tok ikke lang tid før jeg var så
fjern at det ikke gjorde noe. Det ble mørkt.
Før jeg visste
ordet av det var jeg på vei bortover mot Samfundet, sammen med en sunnmøring
som het Jesper.
”Jesper
og Julius,” sa jeg. ”Som de typene i Rølp.
Det gamle tegneseriebladet, vet du. Jesper, Julius og Børst-Lars.” Jeg lo.
Det
viste seg at Jesper hadde studert religionsvitenskap før han begynte på filosofi.
Han hevdet å ha hatt den kristne såkalte skeptikeren
Bjørn Are Davidsen som foreleser. Siden Davidsen var et av forbildene mine, hadde
jeg stor glede av å følge med på Dekodet,
den omfangsrike bloggen hans, hvor han skrev utførlig om vitenskap, teologi og
gudsbeviser. Dessuten forfattet han underholdende apologetiske essays om kristendommen
og dens historie, emner som rørte ved kjernen av mitt vesen. Men at han
foreleste på Dragvoll hadde jeg ikke trodd, og jeg mistenkte at Jesper løy for
meg, om enn kanskje utilsiktet.
Selv om jeg
likte Bjørn Are Davidsen, fant jeg det underlig at han figurerte som talsmann
for foreningen Skepsis. Skepsis
markedsførte seg som en organisasjon som bedrev, etter eget utsagn, ”kritisk
undersøkelse av det uforklarlige, det utrolige og det marginale”. Men de ville
altså være bekjent av å la en kristen være ansiktet deres utad. For
kristendommen var vel ikke hverken uforklarlig eller utrolig … Neida … Selv vektla jeg nettopp dette
utrolige og uforklarlige. Jeg sa som kirkefaderen Tertullian: Jeg tror fordi det er absurd. For hva er det vel
vitenskapen har vist oss, om ikke nettopp at universet, at livet, er
grunnleggende absurd? Enhver vitenskapelig oppdagelse er kontraintuitiv, den
strider mot intuisjonen, strider mot fornuften, strider ofte mot logikk og mot
det man kjenner som naturlover. Ett paradigme avløser et annet, og en ny verden
av absurditet åpenbarer seg. Derfor trodde jeg heller ikke på liv på andre
planeter. Tanken om utenomjordisk liv var blitt populær, det utidsmessige var å
hevde noe annet enn at liv var allestedsnærværende i universet. Men hva var det
mest absurde: Et gigantisk univers blottet for liv? Eller et fullt av liv? Det førstnevnte, så klart.
Et uendelig, svart tomrom, hvor menneskeheten var eneste romfarende
sivilisasjon, hvor jorden var eneste verden som huset noe mer enn éncellet liv.
Jeg stolte på at det kontraintuitive og absurde viste meg vei mot sannheten.
Var jeg i tvil om hvilken løsning jeg skulle velge på et bestemt problem,
valgte jeg alltid den mest absurde, den mest kontraintuitive. Det var som regel
den riktige. Derfor trodde jeg også på Liebhauss’ lære og på Satan. Jeg kunne
ikke forestille meg noe mer absurd enn at Liebhauss skulle ha rett i sine
antagelser, kunne ikke forestille meg noe mer kontraintuitivt enn at Satan
virkelig fantes, som entitet, som en skikkelse i verden, en skikkelse med makt
til å gripe inn og forandre livene våre på en helt grunnleggende måte.
Idet Jesper
snøvlende forsvant inn på Samfundet, gikk jeg selv tilbake til sentrum. Jeg
satte meg utenfor Nidarosdomen og stirret opp på den store, grå steinfasaden. I
flere europeiske byer hadde jeg sett noen av verdens mest kjente katedraler,
men ingen imponerte meg like mye som denne. Det var ikke på langt nær den
største, men noe med beliggenheten gjorde den liksom mer ruvende, mer
majestetisk. For bygningene rundt var små, lave, lite iøynefallende – de gjorde
ikke noe vesen av seg, de fremhevet snarere katedralen, løftet den opp i lyset,
gjorde den større enn den egentlig var og kanskje, hva vet jeg, hadde rett til
å være. Og alle figurene som var hugget ut i fasaden, alle de små gargoylene og
demonene og helgnene som sto i sine uthugde nisjer, var en påminnelse om en
annen tid, en svunnen virkelighet, noe som hadde gått tapt bak et slør av
løgner, bedrag og seklers ondsinnede forstillelse. For ved å hengi seg til
opplysningstidens rasjonalitet og sekularismen som fulgte i kjølvannet av den
industrielle revolusjonen, hadde mennesket gitt avkall på sitt forhold til de
høyere maktene, transcendente entiteter som mennesket, delvis uten å vite det,
uvegerlig sto i gjeld til. Slik hadde mennesket i sin grenseløse dårskap ofret
verdighet og guddommelighet på vitenskapens alter – mest av alt for å tekkes
sin egen hybris. Dette var en utvikling jeg visste det ville bli umulig å snu,
og jeg hadde da heller ingen ambisjoner om det. Men personlig ønsket jeg intet
mer enn å vende tilbake til en enklere tid, en tid da man fortsatt kunne høre
Guds røst runge utover verden, da man fortsatt kunne høre pauker og basuner
gjalle fra hinsidige sfærer. For meg var Gottlob Liebhauss nøkkelen til denne
tiden, dette lukkede rommet. Og Bibelen
…? Bibelen var døren som måtte låses opp.
Et
par jenter satte seg ved siden av meg. Jeg prøvde å snakke til dem, men de
svarte ikke, så bare stygt på meg, reiste seg og gikk.
Så
jeg reiste meg og begynte å gå mot torget, hørte Åge Aleksandersen spille et
sted i det fjerne, mens jeg gikk nedover Bispegata og forbi Katedralskolen. Jeg
stoppet et par jenter og spurte dem, på riksmål, om veien til utestedet Macbeth,
selv om jeg utmerket godt visste hvor det lå.
”Det
er der nede,” sa den ene, og pekte.
”Åja,”
sa jeg. ”Kan dere ikke følge meg bort.”
”Vi
skal vel den veien uansett?” sa hun og så på venninna. Hun nikket.
”Fint,”
sa jeg og slo følge med dem. ”Jeg er ny her i byen, skjønner dere. Studerer
nanoteknologi. Hva med dere?”
”Vi
studerer sykepleie på HiST.”
”Sykepleie?
Er det noe gøy, da?”
Den
ene av dem sukket. ”Det er det. Men du er den fjerde nanoteknologifyren som
spør oss om veien nå i kveld, vet du det?”
”Jaha?”
sa jeg. ”Rart med det. Er vel mange nanoteknologer i byen nå.”
Et
stykke fra Macbeth forlot de meg og ble borte i natten. Jeg ble stående utenfor
den brune puben, kikkende inn. Det var kø utenfor, og jeg hadde ikke lyst til å
gå inn. Så jeg gikk og satte meg i en trapp og begynte å prate om kebab med
noen tilfeldige østlendinger som dukket opp.
”Det
fins ikke skikkelig kebab i denne byen,” sa den ene fyren.
”Hva
er i veien med den?” sa jeg.
”Det
er ikke kjøtt her. Bare noe skvip de kaller kebab og overpriser, slenger ut på
markedet og forlanger at vi kjøper det. Tofu eller soya eller noe. Smaker papp.
De kan ikke lage kebab i Trondheim.
Faen æss, du må til Oslo for å kjøpe kebab, vett’.”
”Hva
med den på Sesam? Er ikke den heller god?”
”Helt
grei, sikkert. Har ikke smakt den.”
Og
så begynte han å legge ut om kebabens beskaffenhet, om hemmeligheten bak god
kebab, om århundrelange tradisjoner overlevert fra far til sønn gjennom
generasjoner, om spesielt utvalgt krydder, om kjærlighet til kjøttet, om å
skave av passende strimler som får surre i vegetabilsk fett på en temperatur
som på en øm og varsom måte ivaretar kjøttets sødme, dog uten å ødelegge noe av
den umiskjennelige saltheten som setter en ekstra spiss på smaken og minner deg
på at du spiser noe som har pustet, som har levd, som har beitet i gresskledde,
solvendte skråninger, med saftige vekster som har gitt næring til kjøttfulle
dyrekropper. Han reiste seg opp og fektet med armene, deklamerte stående mens
jeg iakttok ham og nikket bifallende. Lidenskapelig sto han slik og doserte om
kebab. Folk begynte å samle seg rundt oss. De så på, de nikket. Noen var
tilsynelatende på nippet til å klappe. Så, like plutselig som han hadde begynt,
sluttet han å foredra. Han satte seg, stakk en plastgaffel ned i pitabrødet
sitt, spiddet en strimmel kinakål og puttet den i munnen, påpasselig med å
slikke litt på gaffelen for å få i seg all Thousand Island-dressingen. Folk
trakk seg unna igjen.
Jeg
reiste meg, sa adjø og forlot dem. Gikk en snartur innom et lite utested som het
Hellbunny, beliggende i Olav Tryggvasons gate. Jeg hadde en forestilling om at
denne baren huset svartkledde folk, unge metalheads og gothere. Overraskelsen
var derfor stor da klientellet viste seg å bestå av middelaldrende, overvektige
alkiser og blandingsmisbrukere i snowjoggers, one-piecer, parkaser og
allværsjakker. Interiøret var ikke de svarte veggene, forkrommede stålstengene
og røde latexsofaene jeg hadde forestilt meg, men en pastellfarget og grelt
utseende masse av myke syttitallsstoler og respatexbord med blomstrete
serviettduker og gjenglemte glass halvfulle av øl. Hvorfor hadde jeg blitt
forledet til å tro at dette var et gothersted? Det utslagsgivende må ha vært skiltet
på fasaden, med den røde gotiske skriften på svart bakgrunn. ”Hellbunny” sto
det. Navnet i seg selv ga ikke akkurat assosiasjoner til middelaldrende,
spray-tannede alkoholikere og pillemisbrukere i beige allværsklær, som i et
pastellfarget interiør sto og la an på hverandre mens de mimret om svunne tider.
På
do kom en gammel fyr bort til meg.
”Du,”
sa han til meg, med spritdunstende ånde. ”Jeg ser du er fryktelig smart, at du
har høy IQ …”
Jeg
så på ham, uforstående.
”…
men du må ikke være så ond.”
Hva i helvete mente han?
”Du
må ikke være så ond.” Han satte øynene i meg, holdt blikket mitt fast.
Jeg
gikk derfra med mannens enigmatiske ord ringende i hodet. I Olav Tryggvasons
gate støtte jeg på Isak, en bekjent fra Steinkjer, som jeg ikke hadde snakket
med på lenge.
”Jeg
skal bort på nach hos en motorsykkelklubb,” snøvlet han. ”På Solsiden. Bli
med?”
Jeg
nikket og slo følge med ham.
”Du,”
sa jeg. ”Si unnskyld til folka i Steinkjer. Si at de ikke har grunn til å hate
meg. Jeg vet det er folk der som hater meg, men de har ikke grunn til det. Si
det til dem.”
”Hater deg?” sa han og så på meg med
glassaktige øyne. ”Hvem skulle hate
deg der?”
”Du
vet hva jeg mener.”
”Jeg
snakker jo ikke med andre enn Markus nå til dags. Og Thea. Det er vel de eneste
av de du kjenner jeg snakker med nå. Thea har jo fått barn, forresten. En liten
gutt.”
”Vet
det.”
”Ja,
og så delte vi telt sammen med Kine på Storås i år. Hun hender det jeg snakker
med.”
Jeg
var taus.
”Den
eneste som ikke liker deg der er vel Kine.” Han så på meg. ”Kine liker deg ikke.”
”Jeg
må pisse,” sa jeg og stoppet bak en statue. ”Bare gå, du. Jeg kommer etter.”
Isak
fortsatte bortover kaia mot Solsiden. Etter at jeg hadde pissa, løp jeg etter
ham. Jeg så ham forsvinne inn i et grått pakkhus. Jeg stoppet litt utenfor,
hørte støy der inne, åpnet døra og kom inn i en slags entré, hvor det sto noen
få støvletter og boots på det skitne betonggulvet. Høy musikk kom fra rommet
innenfor. Og det var varmt, uhorvelig varmt. Jeg så etter et sted å henge av
meg jakken, men fant ingen knagger, ei heller noe å legge den på. De eneste
møblene der var noen høye metallskap. Jeg åpnet et av dem, det var fullt av
hyller. På en av dem lå det en feminin veske i svart skinn. På en annen sto en
flaske Absolut Vodka. Jeg åpnet flasken og drakk en slurk, rapte og drakk enda
en. Idet jeg skulle til å legge fra meg jakken på en av hyllene, fikk jeg
innerst i skapet, delvis skjult av mørket, øye på noe svart og svakt glinsende.
Allerede hadde jeg en mistanke om hva det var, men jeg stakk en hånd inn og
kjente kaldt metall mot hånden. Jeg trakk gjenstanden ut og holdt den opp foran
meg.
En Taurus PT92 i
rustfritt stål.
Jeg veide den i
hånden, kjente den særegne tyngden. Uten å tenke meg om, puttet jeg pistolen i
veska, som viste seg å være halvfull av esker med ni millimeters kuler og tomme
magasiner. Jeg slengte veska over skuldra, grep vodkaflaska, gikk ut døra og
travet tilbake mot sentrum. Noen motorsykkelklubb var jeg ikke interessert i å
oppholde meg i nå. Jeg ville hjem. Jeg drakk litt mer på vei bortover mot
Munkegata.
En stund etterpå
befant jeg meg plutselig på Moholt. Jeg var utendørs, og minnes en taxi eller
en annen bil. Et annet erindringsbilde er en jente som konstaterte at jeg var
full og trengte hjelp. Sa hun ikke noe om at var synd på meg også, mon tro? Og var det ikke et snev av omsorg å spore i øynene hennes? I neste
øyeblikk var jeg hjemme, hvor jeg sto og fiklet med låsen. Det tok meg noen
minutter før jeg oppdaget at jeg holdt nøkkelen feil vei, at det var den smale enden, ikke den brede, som skulle stikkes inn i låsen.
Neste dag oppdaget jeg at jeg hadde
mistet posen min. Jeg hadde glemt den igjen enda en gang, men hvor? Det første
som slo meg var Armans leilighet, så jeg sendte ham en melding. Joda, posen var
der, den, og det var bare å komme og hente den. Før jeg dro åt jeg en pakke
fiskegrateng fra Lerøy, som kostet ti kroner på Rema, og et par rå gulrøtter.
Mens jeg, kledd i skinnjakke og en rød Levi’s-hettegenser, satt på bussen ned
mot byen, tenkte jeg på det som lå i posen. Skriveblokk og en notisbok med
sensitivt innhold, som Arman helt sikkert hadde snoket i allerede. Men jeg
kunne ikke klandre ham.
Arman
tok imot meg i entreen i første etasje.
Han
så på meg og gliste. ”Full i går?”
”Ja,
sånn passe.”
Han
lente seg mot meg og senket stemmen. ”Jeg leste jo den teksten din … om de
frøene … shit! Det var skikkelig mindblowing. Beste jeg har lest.”
Jeg
så på ham, strevde med å forstå hva han siktet til. ”Ja …?”
”Husker
du ikke at du sa det? Tripprapporten? På det forumet? Norsk FreakForum?”
Ӂja,
faen, nevnte jeg det?”
Han
lo. ”Visst faen.” Han lente seg tettere inntil meg, snakket lavere. ”Men det
blir mellom deg og meg altså. Jeg skal ikke si det til noen.”
”Fint.”
”Men du, vi er
noen folk her som driver og skriver litt, jobber med noen prosjekter. Så det kan
hende vi kontakter deg hvis vi trenger hjelp. Greit?”
”Ja,
ja, bare å kontakte meg det.”
”Fint.
Kom, vi går opp.” Han snudde seg og gikk mot trappa. ”Posen din ligger oppe.”
I
andre etasje var det folk, noen som romsterte på kjøkkenet, andre som spilte
musikk på rommene sine. Jeg hilste på ei fin jente som var hos en av typene som
bodde der, før Arman rakte meg posen og sa adjø. Jeg kikket ned i den på vei
ut. Alt så ut til å være på plass, men jeg kunne bare håpe at ingen hadde
kikket i sakene mine. Jeg lovet meg selv å aldri igjen drasse på slike ting når
jeg skulle på fest.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
:-)