lørdag 29. desember 2012

Grenseløs kjærlighet (kladd)




Jeg står og ser kisten bli senket i jorden. Det er en hvit eikekiste, akkurat slik hun ville ha den. Dét ønsket har vi ihvertfall innfridd. Men det er vel det eneste også. Heldigvis.
Hun legges med hodet mot vest, slik at hun skal kunne se Jesus i ansiktet når han kommer tilbake. For han kommer østfra. Det var hun sikker på. Jeg er sikker på at Jesus ikke vil se henne, uansett hvilken himmelretning han måtte komme fra.
Jeg sender deg et blikk. Du gjengjelder det, og jeg synes å ane et smil. Jeg smiler tilbake, og er nær ved å bryte ut i latter. Herregud! Det skulle tatt seg ut! Stå her og le under mammas begravelse. Jeg konsentrerer meg hardt for å bevare fatningen, holde latteren innestengt i sitt dunkle fengsel. Jeg snur meg bort, ser ned på føttene mine, ser jord bli kastet på kisten, konsentrerer meg om prestens ord. Fra jord er du kommet ... Ja, fra jord kom du virkelig, din stygge hurpe. Fra gjørme kom du faktisk, ekle gjørmemonster. Jeg smiler igjen. Tankene vandrer tilbake til deg. Til hva vi gjorde i bilen før vi kom hit. Til hvordan du tok meg, så hardt som du nesten aldri har tatt meg før.

Etterpå, etter at de andre har gått, står vi ved graven.
            ”Fin dag,” sier jeg, og stryker hånden din.
            ”Ja.” Tankefullt stirrer du ut i luften mens du klemmer hånden min.
            Jeg ser på deg og smiler skjevt. ”Endelig kvitt henne, hva?”
            Du smiler forsiktig, sier ingenting.
            Vi går inn i kirka sammen. Uten å si et ord leder jeg deg opp på galleriet. Vi holder hender hele tiden. Med sommerfugler i magen, kler vi av oss, finner oss en mørk krok. Jeg setter meg overskrevs på deg, tar deg inni meg, kniper sammen fittemusklene og rir deg til det går for oss begge.
            ”Det var et helvete å være gift med henne,” sier du etterpå, når vi tar oss en røyk.
            ”Mhmm. Jeg vet. Et helvete å være datteren hennes også. Fatter ikke hvordan du kunne være sammen med henne. Du kunne fått så mye bedre.”
            Du ser på meg og smiler. ”Som hvem da? Deg?”
            Jeg kniser. ”Ja. For eksempel.”
            ”Jeg fikk deg jo til slutt, da.”
            ”Ja, men ... Det er jo ... vel ... forbudt. Det vi driver med.”
            ”Tell me about it.”
            ”Å herregud,” sier jeg og griper rundt pikken din, melker ut de siste spermrestene. ”Skal vi ikke bare stikke av!? Dra til utlandet, sånn vi snakket om?”
            Du stønner idet en skvett tyter ut av deg. ”Du vet jo at jeg vil. Men vi trenger ny identitet. Det blir en del papirarbeid.”
            ”Vi bare drar et sted hvor ingen kjenner oss. Hvor ingen bryr seg. Vi sier vi er mann og kone.”
            ”Men hva skal vi leve av? Hvordan skal vi forsørge oss?”
            ”Vet ikke jeg, vel! Hvordan skulle jeg kunne vite det! Det er jo liksom du som skal være den voksne og ansvarlige i dette forholdet!” Jeg ler, men du ser alvorlig på meg, og jeg dulter til deg for å få opp humøret ditt, få deg til å skjønne at jeg ikke mente alvor.
            ”Jeg mener det, Vanja,” sier du, reiser deg og kler på deg sokkene. Det drypper sæd fra den halvstive pikken din, og en våt flekk kommer til syne på bokseren rett etter at du har trukket den på deg. ”Du må gjøre deg ferdig med ungdomsskolen først. Da kan vi snakke. Det virker jo for suspekt for alle sammen om vi bare forsvinner til utlandet helt plutselig. Husk at jeg har et rykte å ivareta. Jeg har en viktig funksjon i samfunnet. Jeg er uerstattelig.”
            ”Å, herregud, da, pappa! Du er jo bare helseminister! Det er jo ikke som om du er statsminister eller noe!”
            Jeg ler. Du kaster en sokk på meg, jeg hopper opp og vi begynner å lekeslåss. Du velter meg ned, vi ruller rundt hverandre på gulvet, helt bort til orgelkrakken. Jeg får revet av deg bokseren igjen. Pikken din, som er helt stiv igjen, tar jeg et godt tak rundt. Du stønner. Jeg presser den inn i meg. Vi slutter å le, og du knuller meg igjen. Der. På gulvet. Hardt. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

:-)